
Rådgivning läkemedel
Har du frågor om dina recept och läkemedel? Du kan få läkemedelsrådgivning på Apoteket.

Har du frågor om dina recept och läkemedel? Du kan få läkemedelsrådgivning på Apoteket.
Du kan få läkemedelsrådgivning om dina mediciner av kunniga farmaceuter på våra apotek, som finns på närmare 400 platser runt om i Sverige. Du kan även ställa dina frågor till kundservice via telefon 0771- 450 450.

Apoteket kan svara på frågor och funderingar kring dina mediciner. Undrar du om du tar medicinen på rätt sätt? Du kanske har fått information men har glömt vad som sas? Kom in till Apoteket, så hjälper våra farmaceuter dig.
Vill du bara veta om ditt recept har kommit in, hur många uttag du har kvar eller hur långt du kommit i högkostnadstrappan? Kolla enkelt i Apotekets app eller kontakta vår kundservice på telefon 0771-450 450.
Du kan också vända dig till vår kundservice om det dyker upp frågor kring de läkemedel du har hämtat ut på Apoteket.
Du behöver inte boka tid för rådgivning. Kontakta ditt närmaste apotek, så får du hjälp.
Ja. På Apoteket kan du snabbt, enkelt och kostnadsfritt få veta om dina mediciner fungerar bra tillsammans eller om något i din behandling behöver justeras. Du kan också få reda på om du tar rätt dos eller om ett läkemedel kan vara olämpligt vid en viss ålder eller sjukdom. Rådgivningen kan du få på något av våra apotek. Det går också att ringa till Apotekets kundservice via telefon 0771- 450 450.
Om du har läkemedel på recept kan du be farmaceuten att gå igenom dem. Farmaceuten använder då Elektroniskt expertstöd (EES), ett verktyg som hjälper till att upptäcka om något i din medicinering behöver ses över.
Apoteket kan se om du har:
Farmaceuten gör alltid en professionell bedömning, och EES hjälper till att ge en samlad bild av alla dina aktuella recept. Om du får ett nytt läkemedel är det en bra idé att be om en ny genomgång.
Du behöver bara säga till när du hämtar ut dina mediciner – så hjälper vi dig.
Hitta ditt närmaste apotek för en genomgång av dina läkemedel
Söker du svar kring ett apoteks öppettider, lagerstatus eller till exempel hur du lägger en beställning?
Våra medarbetare svarar på dina frågor via kundtjänsts telefon, epost eller via vår chatt samt på apoteket.se och i vår app.
Vill du fråga om dina läkemedel och om ditt recept kommit in, eller hur du ligger till i högkostnadsskyddet, behöver du logga in med BankID. Generella frågor går bra att ställa direkt i chatten.
Via vår chatt och inloggning med BankID eller genom att ringa vår kundservice och identifiera dig med BankID, så kan vi hjälpa dig att se hur det går för ordern.
I vårt kundforum finns frågor och svar sparade. Här kan du söka svar på frågor från andra kunder eller ställa din fråga: Kundforum - Apoteket