Det ska vara enkelt att handla tycker vi

Oavsett om du vill handla läkemedel, tjänster eller vårt kvalitetssäkrade receptfria sortiment ska det vara enkelt. Vi jobbar hela tiden på att förenkla det för dig, minska antal klick och förtydliga när något upplevs otydligt. Du kan handla via din dator, mobil och vår app Mitt Apotek 

Så här handlar du

Om du vill endast vill köpa läkemedel (Har du inga läkemedel kan du hoppa till nästa stycke)

  1. Klicka på ’Mina Recept
  2. Logga in med BankID (Så här skaffar du Bank-ID)
  3. Välj det recept du vill hämta ut, och klicka på ’Lägg till i varukorg’
  4. Kicka på varukorgen och välj valfritt leveransalternativ och betalalternativ
  5. Om du vill ha rådgivning till dina läkemedel anger du det
  6. Slutligen behöver du godkänna våra köpvillkor och sen klickar du på ’Slutför köp’
  7. Klart!

Om du vill handla läkemedel och eller endast andra varor gör du så här

  1. Om du vill köpa läkemedel, följ steg 1-3 ovan. För att fortsätta handla andra varor går du till ’Sök’ eller ’Meny”
  2. Du söker efter det du vill köpa och lägger i varukorgen
  3. Om du är medlem, glöm inte att logga in för att ta del av medlemsrabatter.
  4. När du är nöjd väljer du att klicka på ”Till kassan”
  5. Ange eventuell rabattkod
  6. Välj valfritt leveransalternativ och betalalternativ och avsluta ditt köp
  7. Om du vill ha rådgivning till dina läkemedel anger du det
  8. Slutligen behöver du godkänna våra köpvillkor och sen klickar du på ’Slutför köp’
  9. Du får orderbekräftelse på skärmen och inom några minuter så mailas även en bekräftelse till dig.
  10. När varorna är plockade och packade och lämnar vårt lager får du en leveransavisering.
  11. Därefter så kommer du få all information från vald transportör
  12. Klart!

Bra att känna till

Betala som du vill, när du vill

När du handlar på apoteket.se betalar du alltid på dina egna villkor. Betala direkt, senare eller dela upp din betalning. Vi har alltid ett alternativ som passar just dig och dina behov.

Vi erbjuder följande betalalternativ

Betala direkt

Swish

Bankkort

  • VISA (ej Electron)
  • Mastercard
  • American Express
  • Diners

Direktbetalning via Internetbank

  • Nordea
  • Swedbank
  • Handelsbanken

Betala senare

  • Walley - Faktura 14 dagar
  • Walley - Månadsfaktura

Handla med presentkort

Presentkort kan du använda i alla våra ca 400 butiker. 

Här kan du se ditt aktuella värde och datum på ditt presentkort.

Det finstilta – här hittar du våra köpvillkor.

Här hittar du våra köpvillkor

Hem till dig eller hämta på valfri plats, snabbt precist och hållbart

Hos oss väljer du enkelt vid vilken tidpunkt och plats du vill få dina varor. Ibland vill du hämta dina paket och ibland vill du beställa hem dina varor. Oavsett om du vill ha dina varor snabbt eller vänta några dagar så är alla våra transporter 100% klimatkompenserade och vi jobbar hårt får att blir helt klimatneutrala.

När du vill få hem dina varor

Vi erbjuder ett flertal alternativ som du kan läsa om nedan. Gemensamt för dessa är att du kan följa och spåra dina paket. Du får ett sms med beräknad leveranstid och en länk där du kan följa leveransen från ansvarig transportör. Tänk på att du alltid måste följa ansvarig transportörs villkor för mottagande och kvittens av leverans. Om du väljer att transportören ska lämna ditt paket utanför din dörr är du själv ansvarig för paketet från det tillfälle att det lämnats vid dörren.

Hem express

Airmee

  • Hemleverans med bud
  • Leverans sker inom 1-3 timmar
  • Tillgängligt i Stockholm
  • Stopptider och leveranstider ser du vid beställningstillfället
  • 100% klimatkompenserad leverans

Hem kväll

Bring

  • Hemleverans med bud
  • Leverans sker kvällstid samma kväll om du beställer innan stopptid, vilken du ser vid beställningstillfället.
  • Tillgängligt i alla våra storstäder och ett flertal orter
  • Stopptider och leveranstider ser du vid beställningstillfället
  • 100% fossilfri leverans

Hem med bud

Airmee, Postnord

  • Hemleverans med bud
  • Efter beställning kommer du ha möjlighet att välja tid för leverans, beroende på fraktsätt du valt
  • Tillgängligt i hela Sverige, lokala avvikelser förekommer
  • Du kan själv via transportörernas egna gränssnitt se mer exakta tidpunkter för leverans
  • 100% klimatkompenserad leverans

Hem om några dagar med brevbärare

Postnord

  • Till brevlådan eller lämnas utanför dörr. Postnord och brevbäraren avgör alltid om ditt paket får plats i brevlådan, om paketet inte kan levereras till brevlådan kommer det lämnas utanför dörren. Du som kund ansvarar för paketet efter att brevbäraren lämnat det.
  • Leverans sker inom 2-4 dagar.
  • Tillgängligt i hela Sverige, lokala avvikelser förekommer.
  • 100% klimatkompenserad leverans

När du hellre vill hämta dina varor själv

Hämta express

På över 400 apotek

  • Klart att hämta inom 2 timmar
  • Du får sms när varorna är klara för upphämtning
  • Legitimation och kod krävs vid utlämning
  • Bra alternativ om du vill beställa kylvaror
  • Efter 48h makulerar vi din beställning.

Hämta i box

Instabox

  • Klart att hämta inom 1-2 arbetsdagar
  • Du får sms när varorna är klara för upphämtning
  • Kräver verifiering med Bank ID via din mobiltelefon eller dator med hjälp att det mail Instabox skickar
  • Du får en kod via ett sms som du använder vid utlämning
  • Du har max 14 dagar på dig att hämta ditt paket
  • Tyvärr kan du inte beställa kylvaror och välja detta alternativ

Hämta på apotek/apoteksombud

Hämta på över 1000 apotek/apoteksombud

  • Klart att hämta inom 1-2 arbetsdagar
  • Du får sms när varorna är klara för upphämtning
  • Legitimation krävs vid utlämning
  • Bra alternativ om du vill beställa kylvaror
  • Du har max 2 veckor hos apoteksombud och just nu 3 veckor på apoteken på dig att hämta ditt paket

Hämta på utlämningsställe

Hämta på valfritt postombud över hela Sverige

  • Klart att hämta inom 1-2 arbetsdagar
  • Du kan själv välja vilket ombud du vill hämta på
  • Du får sms när varorna är klara för upphämtning
  • Kod och legitimation krävs vid utlämning
  • Du har max 7 dagar på dig att hämta ditt paket

Hållbarhetsmärkning

Klimatsmart

100% fossilfria leveranser

  • Innebär att leveransen sker med förnybara bränslen och inte innehåller några fossilfria drivmedel. T.ex. kan leveransen ske på drivmedel som innehåller spannmål, el, eller rapsolja. Fossilfria bränslen har viss klimatpåverkan vid framställning.

Klimatkompensation

100% klimatkompenserade leveranser

  • För transporter som bedrivs helt eller delvis med fossila drivmedel kompenserar vi genom att investera i Solvatten. Du kan läsa mer om vårt kontinuerliga hållbarhetsarbete, jakten på minskat klimatavtryck och vårt samarbete med Solvatten här.

Bra att känna till

  • Om brevet inte ryms i brevlådan lämnas de utanför dörren. På lantbrevbärarlinjen får försändelsen hämtas ut på Postens utlämningsställe. Posten informerar om vilket utlämningsställe försändelsen finns på.
  • Alla varor kan inte skickas hem till dig med samtliga leveransalternativ. Exempel på detta är temperaturkänsliga, väldigt stora förpackningar, narkotika eller artiklar med t.ex. ålderskontroll.

Hemleverans – rabatterade livsmedel

För dig med livsmedelsanvisning på produkter som omfattas av olika förmåns- och rabattsystem erbjuder vi på Apoteket bland annat hemleverans och hjälp med bevakning av nästa uttag, så att du alltid har dina livsmedel när du behöver dem. Vi erbjuder också möjligheter för dietister att beställa åt dig som kund.

Besök ett av våra apotek eller ring 0771 450 450 för mer information om vad som passar dig bäst.

För dig som använder Duodopa eller Humira

För dig som använder dessa läkemedel från läkemedelsföretaget Abbvie och bor i Västra Götaland, Stockholmsområdet eller Malmöområdet erbjuder vi gratis hemleverans.

Leveranserna sker på bestämda dagar inom vissa tidsintervall. Oftast kan även övriga receptläkemedel skickas med samtidigt. Läkemedlen betalar du via faktura, hela summan på en gång eller via delbetalning.

Kontakta kundservice om du är intresserad och ingår i gruppen som kan få hemleverans.

Hämta paket åt någon annan, går det?

Det går bra att hämta ut paket till andra. Följande gäller,

Leverans till apotek

Om paketet är levererat till ett apotek ska du visa bådas legitimation när du hämtar. Det går också bra med fullmakt, läs här för hur du skapar en fullmakt. Ta gärna med aviseringsinformationen som kommer via sms och/eller mail.

Leverans till postombud

Om paketet är levererat till ett postombud, så kan du hämta ut det genom att visa både beställarens och din egen legitimation. Har beställaren PostNords app? Be då att hon eller han delar ut leveransens-avin via appen, så att du kan visa avin hos postombudet. Då behövs ingen legitimation.

14 dagars öppet köp

För varor som köpta på apoteket.se eller beställt per telefon via Kundservice är ångerrätten 14 dagar. Din följesedel som du får med i leveransen gäller som kvitto. Återköp, byte och reklamation kan göras på samtliga apotek inom Apoteket AB. 

Ångerrätt

Du har ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, Distansavtalslagen. Ångerrätten innebär att varor kan bytas eller återköpas inom 14 dagar räknat ifrån den dagen då varan mottagits. Var dock uppmärksam på att om du hanterar varan i större utsträckning än vad som varit nödvändigt kan du bli skyldig att ersätta Apoteket för en eventuell värdeminskning om du väljer att ångra köpet.

Om du beställer läkemedel, livsmedel eller kylvaror omfattas dessa inte av ångerrätten i Distansavtalslagen.

Förpackningar med hygienartiklar får inte öppnas för att du ska behålla din ångerrätt. Du kan utnyttja din ångerrätt genom att lämna tillbaka en vara i någon av våra butiker. 

Du kan också skicka returen per post, kontakta då alltid Apotekets Kundservice på telefon 0771–450 450 före retur. Om du utnyttjar din ångerrätt kommer Apoteket att återbetala din betalning inom 14 dagar från det att du återsänt varan.

Återbetalning

Vid hävning av köp/reklamation har du rätt att återfå pengarna inom 30 dagar från det att Apoteket mottagit meddelandet. Om Apoteket företar omleverans eller avhjälpande av felet vid en reklamation skall eventuella fraktkostnader återbetalas inom 30 dagar från den dag Apoteket mottagit reklamerad vara.

Om du inte hämtar ut din beställning

Apoteket har rätt att ta ut en avgift för hanteringen av varor som inte hämtats ut. Avgiften uppgår till 150 kr.

Levererade beställningar ligger kvar två veckor på apotek och apoteksombud samt 7 dagar på Postens utlämningsställe. Observera att du måste hämta beställningen, även om du vill använda din ångerrätt, det räcker inte att bara låta paketet ligga kvar.

Avbeställning

Du kan avbeställa leveransen fram till dess att den har påbörjats. Du kan endast göra detta genom att ringa till Apotekets Kundservice på 0771 - 450 450. När din order har börjat behandlas, kan du inte avbeställa den.

Via posten eller i våra butiker

Om din leverans skulle vara felaktig, skadad eller ofullständig kan du göra en reklamation hos Apoteket Kundservice på telefonnummer 0771 – 450 450. Om du vill posta in varan som ska reklameras, står Apoteket för frakten. Du kan också reklamera varan i någon av våra butiker.

Hitta ditt närmaste Apotek

Få hem dina produkter redan nästa dag

Snabb hemleverans är en del av en lyckad kundresa och ska vara en självklarhet, oavsett vart du än bor i landet. Vi har därför sett till att Apotek Lejonet i Luleå och Apotek Nus Öppenvård i Umeå hjälper dig som bor i Norrland att få hem dina produkter så tidigt som dagen efter ditt köp.

Så går det till:

  •  Du beställer dina produkter på Apoteket.se.
     (Före 15.00 för leverans nästa dag. Efter 15.00 adderas ytterligare en leveransdag).
  • PostNord hämtar dina produkter på utvalt apotek.
  • Varorna paketeras, scannas och sorteras.
  • PostNord meddelar dig när varorna är redo för hemleverans.  
  • Du väljer en passande avlämningstid.
  • Chauffören lämnar ditt paket. Antingen personligen eller i utbyte mot kvittens via PostNords app.

Vi bryr oss om dig. Därför är det här en av många satsningar mot att bli ett mer flexibelt och hållbart apotek som gör det enklare för dig att må bra!