handla på apoteket.se

Det är snabbt, säkert och fraktfritt att handla på apoteket.se – både receptfria egenvårdsprodukter och varor du har på recept.

Inloggning med BankID och e-legitimation

Som inloggad på Mina recept, på apoteket.se eller i vår app, du hämta ut din receptbelagda medicin och få den skickad hem till dig. Du kan även hantera fullmakter och handla till dina barn samt se dina kundklubbspoäng om du är medlem i Apotekets kundklubb.

För att kunna erbjuda en trygg och säker recepttjänst på har vi valt att använda e-legitimation som inloggningskrav.

När du klickar på Logga in på apoteket.se kommer du till en sida där du kan välja vilken typ av e-legitimation du vill använda - BankID, Mobilt BankID eller Telia e-legitimation. I appen används Mobilt BankID.

Sidan administreras av företaget CGI som är en underleverantör till Apoteket.

Vad är e-legitimation?

E-legitimation är en elektronisk legitimation som gör det möjligt för dig att legitimera dig när du till exempel vill logga in på Apoteket och se dina recept samt beställa dina mediciner. Men det är också användbart när du utför ärenden hos din onlinebank, på Skatteverket eller t.ex. Försäkringskassan.

E-legitimation utfärdas av de flesta vanliga bankerna. Om du har en internetbank så loggar du in på den och laddar ner din e-legitimation där.

Vi erbjuder följande betalningssätt

Bankkort

  • VISA (ej Electron)
  • Mastercard
  • American Express
  • Diners

Pengarna reserveras vid orderläggning och dras från kontot vid leveranstillfället.

Internetbank

  • Nordea
  • Swedbank
  • Handelsbanken
  • SEB

Pengarna dras från kontot i samband med godkännandet av transaktionen.

Faktura

Du kan välja att betala mot faktura om du är inloggad med e-legitimation. Vid fakturabetalning görs en kreditprövning. En fakturaavgift på 25 kr tillkommer. Är du ansluten till Apoteket E-faktura är avgiften 10 kr.

Delbetalning

Detta betalningssätt kan användas om du tecknat delbetalningskonto (fakturabetalning) hos Apoteket AB och gäller recept inom läkemedelsförmånen. Handlar du vid samma tillfälle även andra varor kommer dessa att debiteras som ett engångsbelopp på nästkommande faktura.

Läs mer om villkor för Delbetalning.

Hem till dig eller hämta på Apoteket

Leverans inom 1-2 dagar

En beställning som inkommer vardagar innan klockan 12 skickas från oss samma dag! 

Kommer din beställning in senare, innehåller varor som har längre leveranstid (2-5 vardagar) eller gäller receptförskrivna varor där något behöver kontrolleras med din förskrivare, skickas din beställning normalt nästkommande vardag. Leveranser kan endast ske till adresser i Sverige.

Vid kampanjer kan leveranstiden bli längre.

Expressutlämning

Du kan nu välja att förbeställa varor online och hämta ut dem redan efter två timmar på ditt apotek.
Läs mer om expressutlämning på ditt apotek

Postpaket

Vi försöker skicka så många order som möjligt via brev. Alla varor kan dock inte skickas hem till dig som brev. Det gäller till exempel kylvaror, temperaturkänsliga varor, sådana som kräver extra säker leverans (som sömnmedel eller lugnande) eller stora förpackningar. När du gör din beställning får du information om vilka varor som kan skickas som brev.

Det är viktigt att tömma brevlådan varje dag när man väntar på brevleverans då även varor som skickas som brev kan vara känsliga för exempelvis hög eller låg temperatur under lång tid. Om brevet inte ryms i brevlådan/brevinkastet lämnas en avi och försändelsen får då hämtas ut på Postens utlämningsställe.

Beställning till flera personer samtidigt

Om du beställer varor till flera personer vid ett och samma inloggningstillfälle räknas detta som en beställning.

Varorna paketeras alltid separat till varje enskild person vilket innebär att du alltid måste fråga efter varje namn om du hämtar paketet för att säkerställa att du får hela leveransen.

Vid eventuella leveransförseningar

Om din leverans är försenad kommer vi att meddela dig detta via telefon eller e-post (de uppgifter du angivit vid beställningstillfället). Du har rätt att häva köpet utan kostnad om du inte accepterar ny föreslagen leveranstid.

Alla leveranser är klimatkompenserade

När du handlar på apoteket.se så kompenserar vi för utsläppen från din leverans genom att investera i ett utsläppsreducerande projekt i Malawi. Det går ut på att renovera brunnar så att vattnet inte behöver kokas för att bli drickbart. Därmed minskar utsläppen från vedeldade spisar. Dessutom minskar risken för ohälsa genom tillgången till rent vatten. Projektet är Gold Standard-certifierat.

Följ det via posten

Så fort vi packat din order skickar vi ett mail till dig med din leveransbekräftelse med en länk till Posten där du kan spåra ditt paket.

14 dagars öppet köp

För varor som köpta på apoteket.se eller beställt per telefon via Kundservice är ångerrätten 14 dagar. Din följesedel som du får med i leveransen gäller som kvitto. Återköp, byte och reklamation kan göras på samtliga apotek inom Apoteket AB. 

Ångerrätt

Du har ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, Distansavtalslagen. Ångerrätten innebär att varor kan bytas eller återköpas inom 14 dagar räknat ifrån den dagen då varan mottagits. Var dock uppmärksam på att om du hanterar varan i större utsträckning än vad som varit nödvändigt kan du bli skyldig att ersätta Apoteket för en eventuell värdeminskning om du väljer att ångra köpet.

Om du beställer läkemedel, livsmedel eller kylvaror omfattas dessa inte av ångerrätten i Distansavtalslagen.

Förpackningar med hygienartiklar får inte öppnas för att du ska behålla din ångerrätt. Du kan utnyttja din ångerrätt genom att lämna tillbaka en vara i någon av våra butiker. 

Du kan också skicka returen per post, kontakta då alltid Apotekets Kundservice på telefon 0771–450 450 före retur. Om du utnyttjar din ångerrätt kommer Apoteket att återbetala din betalning inom 14 dagar från det att du återsänt varan.

Återbetalning

Vid hävning av köp/reklamation har du rätt att återfå pengarna inom 30 dagar från det att Apoteket mottagit meddelandet. Om Apoteket företar omleverans eller avhjälpande av felet vid en reklamation skall eventuella fraktkostnader återbetalas inom 30 dagar från den dag Apoteket mottagit reklamerad vara.

Om du inte hämtar ut din beställning

Apoteket har rätt att ta ut en avgift för hanteringen av varor som inte hämtats ut. Avgiften uppgår till 150 kr.

Levererade beställningar ligger kvar två veckor på apotek (undantaget expressutlämning då beställningen ligger 48 timmar) fyra veckor hos apoteksombud och två veckor på Postens utlämningsställe. Observera att du måste hämta beställningen, även om du vill använda din ångerrätt, det räcker inte att bara låta paketet ligga kvar, förutom vid expressutlämning. 

Via posten eller i våra butiker

Om din leverans skulle vara felaktig, skadad eller ofullständig kan du göra en reklamation hos Apoteket Kundservice på telefonnummer 0771 – 450 450. Om du vill posta in varan som ska reklameras, står Apoteket för frakten. Du kan också reklamera varan i någon av våra butiker.

Hitta ditt närmaste Apotek

Integritetspolicy och Trygg e-handel

Här hittar du fullständiga allmänna villkor som gäller för försäljning via apoteket.se samt information om Integritetspolicy, Cookies och Trygg e-handel.

Till Köpvillkor och säkerhet

Här kan du läsa om hur vi behandlar dina personuppgifter när du använder tjänsten Mina recept.

Användarvillkor Mina recept

Har du fått ett presentkort?

Presentkort kan du använda i alla våra ca 400 butiker. Hitta ditt närmsta apotek här

Här kan du se ditt aktuella värde och datum på ditt presentkort.

Hitta svaret på din fråga i vårt kundforum

I vårt kundforum har vi svarat på massor av våra kunders frågor. Sök svaret på din fråga, eller ställ din egen i vårt kundforum.

Till kundforumet