Här hittar du fullständiga köpvillkor som gäller för distanshandel på Apoteket samt information om Integritetspolicy, Cookies och Trygg e-handel.

Köpvillkor

1. Anmälan

För att handla från Apotekets sortiment av receptfria varor via apoteket.se och Apotekets app krävs ingen förhandsanmälan.

För att kunna handla receptförskrivna varor via apoteket.se krävs att du har BankID. Med hjälp av BankID kan du sedan registrera dig och börja handla.

För att kunna handla receptförskrivna varor krävs också att du är folkbokförd i Sverige. Apoteket förbehåller sig rätten att neka registrering till e-handelstjänsten utan krav på att ange skäl därför. För det fall registrering nekas kommer du utan dröjsmål underrättas om detta.

2. Beställning

2.1 Pappersrecept

Beställningar av receptförskrivna varor kan endast ske från elektroniskt sparade recept (e-recept).

Om du har pappersrecept som du vill kunna beställa från kan du skicka dem till Apoteket så sparar vi dem elektroniskt. Märk kuvertet "E-handel" och skicka det till: Apoteket Kundservice, Box 873, 391 28 Kalmar.

Du kan också gå till ett lokalt apotek med dina pappersrecept och be dem spara dem elektroniskt.

2.2 Beställningar

Beställning av receptförskrivna varor kan göras så snart receptet kommit in till E-hälsomyndighetens receptdepå.

Om du skickar in ditt recept per post, eller lämnar in det på ett lokalt apotek, kan det ta upp till tre vardagar innan det registrerats. Beställning skall göras på något av följande sätt:

  • På www.apoteket.se eller i Apotekets app, genom inloggning med BankID.
  • Per telefon 0771- 450450, genom att ange personnummer och personlig kod eller genom identifiering med mobilt Bank-ID.

2.3 Beställning som utförs av någon annan för din räkning

För att någon annan ska kunna beställa receptförskrivna varor för din räkning krävs att denne fått en fullmakt från dig. Du kan lämna en fullmakt antingen genom att logga in på apoteket.se eller genom att lämna in en fullmakt på ett apotek och legitimera dig.

Fullmaktsblankett för vuxen från E-hälsomyndigheten (pdf)

Fullmaktsblankett för barn från E-hälsomyndigheten (pdf)

Observera att om du har delbetalningskonto hos Apoteket, så innefattar fullmaktsblanketten även fullmakt att belasta din delbetalningskredit med köpet. Du kan lämna fullmakt till flera personer.

2.4 Beställning till barn under 18 år

Som vårdnadshavare kan du beställa receptförskrivna varor åt ditt barn utan fullmakt.

3. Avbeställning

Du kan avbeställa leveransen fram till dess att den har påbörjats. Du kan endast göra detta genom att ringa till Apotekets Kundservice på 0771 – 450 450. Efter det att leveransen av beställningen påbörjats kan du inte avbeställa leveransen.

4. Information och rådgivning

4.1 Rådgivning om dina läkemedel

I samband med att du beställer på recept får du erbjudande om att boka in ett kostnadsfritt rådgivningssamtal med en farmaceut på ett av våra apotek eller via telefon. Du kan då få svar på frågor och funderingar om dina läkemedel. Du är alltid välkommen att ringa Apoteket på 0771 – 450 450 för råd om läkemedel i samband med köp.

4.2 Produkt- och prisinformation

De produktbilder som finns på apoteket.se är endast exempel och det är inte säkert att dessa motsvarar varans faktiska utseende. Apoteket tar inte ansvar för eventuella felskrivningar i produktinformation och priser och förbehåller sig rätten att när som helst korrigera sådan information.

5. Pris och betalning

Prissättning av din beställning görs vid beställningstidpunkten. Alla priser uppdateras regelbundet. Priser anges i svenska kronor inklusive moms när produkten är momsbelagd. Alla läkemedel på recept är momsbefriade.

Du kan använda följande betalningssätt:

Bankkort

VISA (ej Electron), Mastercard, American Express eller Diners. Pengarna reserveras vid orderläggning och dras från kontot vid leveranstillfället.

Internetbank

Nordea "Solo", Swedbank eller Handelsbanken, "Banken via Internet". Pengarna dras från kontot i samband med godkännandet av transaktionen.

Delbetalning

Detta betalningssätt kan endast användas om du tecknat delbetalningskonto (fakturabetalning) hos Apoteket och gäller endast recept inom läkemedelsförmånen. Handlar du vid samma tillfälle även andra varor kommer dessa att debiteras som ett engångsbelopp på nästkommande faktura. Avtalsvillkor hittar du i ditt Kreditavtal under Allmänna villkor - Kredit med delbetalning.

Faktura

Om du inte tecknat delbetalningskonto kan du betala med faktura. För att kunna välja detta betalningssätt krävs att du är inloggad med BankID. Vid fakturabetalning gör Apoteket en kreditprövning. En fakturaavgift på 25 kr tillkommer.

Avgifter och dröjsmålsränta m.m. för faktura

Kreditgivaren har rätt att ta ut ersättning för skriftlig betalningspåminnelse, kravbrev och övriga ersättningar enligt inkassolagen (1974:182) och lag (1981:739), om ersättning för inkassokostnader m.m. Kredittagaren ska även ersätta kreditgivarens kostnader och arbete m.m. för att bevaka och driva in kreditgivarens fordringar på kredittagaren för mer omfattande förhandling för biläggande av tvistefråga rörande en fordran.

Om betalning inte fullgörs i tid, ska kredittagaren betala dröjsmålsränta på förfallet belopp till dess betalning sker. Dröjsmålsränta utgår i enlighet med 6 § räntelagen (1975:635).

6. Säkra betallösningar

Apoteket använder en extern betalväxel, DIBS. De hanterar kortuppgifter och använder teknik som möjliggör identifiering av kortinnehavaren. DIBS uppfyller kraven på PCI DSS samt certifikatutfärdare.

3D Secure är ett samlingsnamn för den säkerhetsteknik som Visa och MasterCard gemensamt tagit fram för identifiering av kortinnehavare vid köp över Internet. När du använder DIBS med 3D Secure är det i de allra flesta fall den kortutgivande banken – inte du som kund – som bär den ekonomiska risken via obehörig kortanvändning.

7. Leverans och kostnader

7.1 Allmänt

En beställning av lagerförda varor som kommer in till Apoteket vardagar innan kl.12.00 skickas normalt från Apoteket samma dag.

Kommer din beställning in senare, innehåller beställningsvaror eller gäller receptförskrivna varor där något behöver stämmas av med förskrivaren, skickas den normalt nästkommande vardag.

Innehåller din order en beställningsvara inväntas beställningsvaran och hela ordern skickas sedan samtidigt.

Apoteket använder Postens standardtjänster för leverans med brev eller postpaket. Om leveransen sker med lantbrevbärare kan ytterligare en leveransdag tillkomma.

Mer information om leveranstider till ditt postnummer och villkor för brev och postpaket kan du hitta på http://www.postnord.se/.

Vissa varor måste specialbeställas. Leveranstiden kan då bli längre. I sådana fall kontaktar Apoteket dig per telefon eller e-post. Du har då rätt att häva köpet utan kostnad om du inte accepterar föreslagen leveranstid. Leverans kan endast ske till adresser i Sverige.

7.2 Leveransalternativ och kostnader

Brev: Fraktavgift på 29 kronor tillkommer.

Alla varor kan inte skickas som brev. Det gäller till exempel temperaturkänsliga varor, sådana som kräver extra säker leverans (som sömnmedel eller lugnande) eller stora förpackningar. När du gör din beställning får du information om vilka varor som kan skickas som brev.

Det är viktigt att tömma brevlådan varje dag när man väntar på brevleverans och att tänka på att läkemedel ska förvaras oåtkomligt för barn och husdjur om man har brevinkast i lägenhet.

Om brevet inte ryms i brevlådan/brevinkastet, lämnas en avi och försändelsen får då hämtas ut på Postens utlämningsställe.

Postpaket: Fraktavgift på 29 kronor tillkommer.

Varor som kräver kylförvaring kan inte skickas som postpaket. Posten lämnar en avi i brevlådan med information om när och på vilket av Postens utlämningsställen paketet kan hämtas.

Lokalt apotek: Ingen avgift.

Du kan hämta paket på alla apotek som ägs av Apoteket AB. Ta med legitimation vid avhämtning.

Apoteksombud: Ingen avgift.

Ta med legitimation vid avhämtning hos apoteksombud.

7.3 Beställning till flera personer samtidigt

Beställning som görs till flera personer vid ett och samma inloggningstillfälle räknas som en beställning. För det fall beställningen ska levereras till samma adress så utgår endast en leveransavgift. Varorna paketeras separat till varje person vilket innebär att du måste fråga efter varje namn om du hämtar paketet på apotek eller hos apoteksombud.

7.4 Leveransförseningar

Apoteket ska meddela dig om eventuella leveransförseningar via telefonsamtal eller e-post och ny leveranstid bestäms. Apotekets skyldighet att informera om leveransförseningar är uppfyllt om Apoteket kontaktat dig på de kontaktuppgifter du senast registrerat i Apotekets e-handelstjänst. Du ansvarar för att de adress- och telefonuppgifter som är registrerade är korrekta och uppdaterade. Du kan uppdatera uppgifterna under "Mina sidor" på apoteket.se

7.5 Transportrisken

Apoteket står för transportrisken, d.v.s. risken att varan skadas eller kommer bort under transport, från Apoteket till den angivna leveransadressen. Du som kund står för transportrisken vid eventuell retur till oss.

8. Återbetalning

Vid hävning av köp/reklamation har du rätt att få tillbaka pengarna inom trettio dagar från det att Apoteket tagit emot meddelandet. Om Apoteket levererar om eller avhjälper felet vid en reklamation kommer eventuella fraktkostnader återbetalas inom trettio dagar från den dag Apoteket mottagit reklamerad vara. Du kommer att få pengarna tillbaka genom samma betalningsmetod som du använde vid betalningen.

9. Ångerrätt

Läkemedel, livsmedel, stomiprodukter och kylvaror omfattas inte av ångerrätten i Distansavtalslagen. Du kan därför inte använda ångerrätt för att returnera dessa produkter.

Att du inte kan använda ångerrätten för läkemedel beror på att returnerade läkemedel inte får säljas vidare eller skickas ut på nytt utan dessa måste destrueras.

För övriga varor har du ångerrätt enligt Distansavtalslagen. Ångerrätten innebär att varor kan bytas eller återköpas inom fjorton dagar räknat ifrån den dagen då varan mottagits. Var dock uppmärksam på att om du hanterar varan i större utsträckning än vad som varit nödvändigt kan du bli skyldig att ersätta Apoteket för en eventuell värdeminskning om du väljer att ångra köpet. Förpackningar med hygienartiklar får inte öppnas för att du ska behålla din ångerrätt.

Du kan utnyttja din ångerrätt genom att lämna tillbaka en vara i någon av våra butiker. Ta med följesedeln vid retur i butik. Du kan också skicka returen per post, kontakta då alltid Apotekets Kundservice på telefon 0771–450 450 före retur.

Om du utnyttjar din ångerrätt kommer Apoteket att återbetala din betalning inom fjorton dagar från det att du återsänt varan.

10. Om du inte hämtar ut din beställning

Levererade beställningar ligger kvar två veckor på lokalt apotek, fyra veckor hos apoteksombud och två veckor på Postens utlämningsställe. Observera att du måste hämta ut din beställning även om du vill använda din ångerrätt enligt punkten 9, det räcker inte att bara låta paketet ligga kvar.

Kostnaden för läkemedel i ej uthämtat eller returnerat paket kommer att debiteras kund. Apoteket har rätt att ta ut en avgift för hanteringen av varor som inte hämtats ut.

Om du inte hämtat din beställning som innehåller receptförskriven vara inom utsatt tid och önskar ny receptförskriven vara, krävs att du gör ett nytt receptuttag. Du får då betala både för den ej uthämtade beställningen och det nya uttaget.

11. Reklamation

Om din leverans är felaktig, skadad eller ofullständig ska du genast göra en reklamation hos Apoteket kundservice på telefonnummer 0771 – 450 450. Om du vill posta in varan som ska reklameras, står Apoteket för frakten. Du kan också reklamera varan i någon av våra apotek.

12. Säkerhet

Apoteket använder krypteringstekniken SSL (Secure Socket Layer) för att kryptera personlig information, receptinformation, adress och kontokortsnummer. Med SSL kan information sändas säkert på Internet och ingen obehörig kan läsa informationen.

13. Personuppgifter

I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du att Apoteket, och Apotekets externa leverantörer, lagrar och använder namn, personnummer, adress och receptuppgifter i syfte att, i förekommande fall, uppfylla kraven i Läkemedelsverkets föreskrifter om förordnande och utlämnande av läkemedel och teknisk sprit samt administrera dina köp och möjliggöra de hälsorelaterade tjänster du önskar av Apoteket.

Du godkänner även att Apoteket använder dina personuppgifter för utskick av information om Apoteket och om Apotekets produkter och tjänster. Apoteket kommer inte att sälja dina personuppgifter vidare eller lämna ut dessa till obehörig tredje part utan endast till sina externa behöriga IT-leverantörer och samarbetspartners. Du kan när som helst avanmäla dig från att få information om Apoteket eller Apotekets produkter skickad till dig genom att du kontaktar Apotekets kundtjänst på 0771-450 450 eller kundservice@apoteket.se.

Apoteket AB (org nr 556138-6532), är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter och Apotekets behandling av personuppgifter sker i enlighet med personuppgiftslagen och i förekommande fall även enligt apoteksdatalagen.

Du har rätt att utan kostnad, en gång per kalenderår, ta del av information om dina uppgifter hos Apoteket. En ansökan om att få sådan information ska vara skriftlig och undertecknad av dig. Ansökan skickas till Apoteket AB, Personuppgiftsombudet, Box 3011, 169 03 Solna. Apoteket ska rätta uppgifterna om det visar sig att någon uppgift om dig är felaktig eller ofullständig. Om du har andra synpunkter är du välkommen att kontakta Apotekets Kundservice.

14. Ändring av allmänna villkor

Apoteket kan närsomhelst ändra villkoren i dessa allmänna villkor. De villkor som gäller vid köptillfället ska tillämpas på köpet.

15. Force Majeure

Apoteket är inte ansvarig för försenad prestation orsakad av omständighet utanför Apotekets rimliga kontroll och är i så fall berättigad till tilläggstid för uppfyllelse av sina åtaganden. Exempel på omständighet är - utan att utgöra fullständig förteckning - strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursförändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrof.

Om sådan omständighet varar mer än två månader, äger vardera parten rätt att säga upp avtalet utan den andra har rätt att erhålla eller skyldighet att utge ersättning.

16. Avregistrering från möjligheten att handla via Apotekets distanshandel

Du kan när som helst avregistrera dig från Apotekets e-handelstjänst. Avregistrering kan ske genom att du kontaktar Apoteket Kundcentrum på telefon 0771 - 450450 Apoteket har rätt att avregistrera dig från Apotekets e-handelstjänst med en månads uppsägningstid.

Vid missbruk av e-handelstjänsten har Apoteket rätt att avregistrera dig från tjänsten med omedelbar verkan.

17. Kontakta oss

Apoteket Kundservice telefonnummer 0771 – 450 450 För adress och öppettider till samtliga lokala apotek se apoteket.se eller Apotekets app. Vid problem med betalningar via Internet kontakta respektive banks kundtjänst.

Apoteket AB
Organisationsnummer är 556138-6532
VAT/Momsnr är SE556138653201

 

Apoteket AB:s integritetspolicy för apoteket.se

Apoteket AB inhämtar enbart uppgifter på Apoteket.se och Apotekets app för att kunna erbjuda företagets kunder service och för att föra statistik över webbplatsens/appens användning. Alla personuppgifter som du lämnar till Apoteket AB via Apoteket.se och Apotekets app kommer att hanteras i enlighet med personuppgiftslagen, PUL.

Registrering av generell information

Apoteket AB registrerar viss generell information när du besöker webbplatsen/appen. Informationen används enbart för att generera egen statistik och för att anpassa webbplatsen/appen till dig som användare.

Apoteket AB använder så kallade cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information som används för att förbättra webbplatsen för dig.

Det finns två typer av cookies. Den permanenta cookien sparar en fil på din dator för att kunna anpassa webbplatsen efter dina önskemål, val och intressen eller det faktum att du besökt sidan tidigare. Sessionscookien skickas mellan din dator och servern under tiden du besöker webbplatsen och försvinner när du stänger din webbläsare.

Apoteket AB:s webbplats använder både permanenta cookies och sessionscookies. Permanenta cookies används för att du inte upprepade gånger ska få viss engångsinformation och sessionscookies används för att du ska kunna logga in på olika tjänster.

Du kan i din webbläsare välja att inte acceptera cookies, men då kommer webbplatsen inte att fungera optimalt och det går inte att logga in.

Google Analytics

Webbplatsen använder analysverktyget Google Analytics för att få en bild av hur besökare använder webbplatsen. Syftet är att kunna förbättra innehåll, navigation och struktur på webbplatsen. Analysverktyget använder JavaScript och cookies och den informationen om din användning är anonymiserad.

För att undvika att få din information sparad kan du i din webbläsare välja att inte acceptera cookies. 

Hos apoteket.se handlar du tryggt och säkert med Trygg e-handel.

Trygg e-handel är en certifiering för e-handels företag. E-handels företag är företag som säljer varor och tjänster via en butik på internet (Distanshandel). E-handel bygger på precis samma princip som traditionell postorder, skillnaden är att varorna uppvisas på en hemsida samt att köpeavtalet ingås direkt på hemsidan.

Det finns idag tusentals aktörer som säljer varor & tjänster på Internet i Sverige och de flesta är seriösa. För att skydda dina personuppgifter och andra känsliga uppgifter är det dock viktigt att du vet vem du lämnar uppgifterna till. Du kanske också vill känna trygghet i att företaget kommer leverera varor inom avtalad tid och att du kommer kunna få hjälp efter köpet om något skulle vara fel.

Certifieringen Trygg e-handels syfte är att hjälpa dig som konsument välja rätt e-handelsföretag när du handlar så att du kan känna dig trygg och säker även efter du tryckt på "köp". Trygg e-handels målsättning är att det skall kännas lika tryggt och säkert att handla på Internet som i vanlig fysisk butik.

När du handlar från ett företag som har certifieringen Trygg e-handel så innebär det att företaget genom ett avtal förbundit sig att följa en rad krav. Endast stabila och seriösa e-handels företag har rätten att bära certifieringen Trygg e-handel.

Trygg e-handels krav är utformade för att du som konsument skall känna till och ta tillvara dina rättigheter när du handlar via internet. Bland annat ställs krav på att företaget skall vara tydlig med sin identitet, ha säkra rutiner för hantering av personuppgifter, använda säkra betalningslösningar samt ha en stabil ekonomi.

Fullständig förteckning av Trygg e-handels krav.

Säkerhet

Svensk Digital Handel kontrollerar att kraven följs av de certifierade företagen genom kreditkontroller, provköp samt utredningar vid misstanke om brister. För att ge dig en extra trygghet tar Trygg e-handel emot klagomål från dig som konsument.

Om du klagar på ett företag som har certifieringen Trygg e-handel och det visar sig att företaget handlat felaktigt/i strid med kraven som ställs får företaget en "prick" i vårt register. Vid allvarliga brister kan certifieringen återkallas med omedelbar verkan. Allt detta sammantaget gör att du som konsument kan känna dig säker på att endast seriösa företag bär Trygg e-handel symbolen.

För att kontrollera att symbolen är äkta klickar du/håller muspekar över Trygg e-handel symbolen, se exempel här. Varje anslutet företag har ett unikt certifikat på domänen tryggehandel.se.

Var hittar jag Trygg e-handel certifierade företag?

Du hittar alla certifierade företag här. Företaget är indelande i kategorier efter sortiment så att du lättare skall kunna hitta företag som säljer de varor & tjänster du är intresserad av!