Här hittar du fullständiga allmänna villkor som gäller för försäljning via apoteket.se samt information om Integritetspolicy, Cookies och Trygg e-handel.

Köpvillkor

1. Anmälan

För att handla från apotekets Apotekets egenvårdssortiment sortiment av receptfria varor krävs ingen förhandsanmälan.

För att kunna handla receptförskrivna varor via apoteket.se krävs att du har tillgång till e-legitimation. Med hjälp av e-legitimation kan du sedan registrera dig och börja handla.

Förutsättning för att kunna handla receptförskrivna varor via Apotekets e-handel är att:

  • Du är folkbokförd i Sverige.
  • Du samtycker till elektronisk lagring av dina recept hos Apoteket.
  • Du samtyckt till att vara med i högkostnadsdatabasen, dvs. den databas som Apoteket använder för att beräkna din läkemedelsförmån.
  • Apoteket förbehåller sig rätten att neka registrering till e-handelstjänsten utan krav på att ange skäl därför. För det fall registrering nekas kommer du utan dröjsmål underrättas om detta.

2. Beställning

2.1 Varor som kan beställas

Beställningar av receptförskrivna varor kan endast ske från elektroniskt sparade recept (e-recept). Om du har pappersrecept som du vill kunna beställa från kan du skicka in dem till Apoteket så sparar vi dem elektroniskt. Märk kuvertet "E-handel" och skicka det till:

  • Apoteket Kundcentrum, Box 873, 391 28 Kalmar.

Observera att du då först måste ha loggat in med e-legitimation och godkänt att spara dina recept elektroniskt. Du kan också gå till ett lokalt apotek med dina pappersrecept och be dem spara dem elektroniskt.

2.2 Beställningar som utförs av dig själv

Beställning av receptförskrivna varor kan göras så snart receptet kommit in till Apoteket. Om du skickar in ditt recept per post, eller lämnar in det på ett lokalt apotek, kan det ta upp till tre vardagar innan det registrerats.

Beställning skall göras på något av följande sätt:

  • På www.apoteket.se genom inloggning med e-legitimation.
  • Per telefon 0771- 450450 genom att ange personnummer och din personliga kod.

2.3 Beställning som utförs av annan person för din räkning

För att någon annan ska kunna beställa receptförskrivna varor för din räkning krävs att denne erhållit en fullmakt från dig. Fullmakt kan ges antingen genom att logga in på apoteket.se/minasidor eller genom att lämna in en ifylld fullmakt på ett apotek som ägs av Apoteket AB och legitimera sig.

Fullmaktsblankett för vuxen (pdf)
Fullmaktsblankett för barn (pdf)

Observera att om du har delbetalningskonto hos Apoteket AB, så innefattar den fullmakten även möjlighet för den i fullmakten angivna person att belasta din delbetalningskredit med köpet.

Fullmakt kan ges till flera personer.

Vårdnadshavare som handlar åt eget barn behöver ingen fullmakt.

2.4 Beställning till barn under 18 år

Som vårdnadshavare kan du beställa receptförskrivna varor åt ditt barn.

3. Avbeställning

Avbeställning kan göras fram till dess att leveransen av beställningen påbörjats och kan endast göras genom att ringa till Apotekets Kundcentrum på 0771 – 450 450. Efter det att leveransen av beställningen påbörjats kan avbeställning inte ske.

4. Information och rådgivning

I samband med att du beställer på recept får du erbjudande om att boka in ett kostnadsfritt rådgivningssamtal med en farmaceut på ett lokaltt apotek som ägs av Apoteket AB eller via telefon. Du kan då få svar på frågor och funderingar om dina läkemedel. Du är alltid välkommen att ringa Apoteket på 0771 – 450 450 för råd om läkemedel i samband med köp.

5. Betalning

Prissättning av din beställning görs vid beställningstidpunkten. Alla priser uppdateras regelbundet. Priser anges i svenska kronor inklusive moms när produkten är momsbelagd. Alla läkemedel på recept är momsbefriade. Följande betalningssätt kan användas:

Bankkort

VISA (ej Electron), Mastercard, American Express eller Diners. Pengarna reserveras vid orderläggning och dras från kontot vid leveranstillfället.

Internetbank

Nordea ”Solo”, Swedbank eller Handelsbanken, ”Banken via Internet”. Pengarna dras från kontot i samband med godkännandet av transaktionen.

Delbetalning

Detta betalningssätt kan endast användas om du tecknat delbetalningskonto (fakturabetalning) hos Apoteket AB och gäller endast recept inom läkemedelsförmånen. Handlar du vid samma tillfälle även andra varor kommer dessa att debiteras som ett engångsbelopp på nästkommande faktura. Avtalsvillkor hittar du i ditt Kreditavtal under Allmänna villkor - Kredit med delbetalning.

Faktura

Om du inte tecknat delbetalningskonto kan du betala med faktura. För att kunna välja detta betalningssätt krävs att du är inloggad med e-legitimation. Vid fakturabetalning görs en kreditprövning. En fakturaavgift på 25 kr tillkommer.

Avgifter och dröjsmålsränta m.m. för faktura

Kreditgivaren äger rätt att ta ut ersättning för skriftlig betalningspåminnelse, kravbrev och övriga ersättningar enligt inkassolagen (1974:182) och lag (1981:739), om ersättning för inkassokostnader m.m. Kredittagaren ska även ersätta kreditgivarens kostnader och arbete m.m. för att bevaka och driva in kreditgivarens fordringar på kredittagaren för mer omfattande förhandling för biläggande av tvistefråga rörande en fordran.

Om betalning i enlighet med dessa allmänna villkor inte fullgörs i tid, ska kredittagaren betala dröjsmålsränta på förfallet belopp till dess betalning sker. Dröjsmålsränta utgår i enlighet med 6 § räntelagen (1975:635).

6. Säkra betallösningar

Apoteket AB använder en extern betalväxel, DIBS. De hanterar kortuppgifter och använder teknik som möjliggör identifiering av kortinnehavaren. DIBSDibs uppfyller kraven på PCI DSS samt certifikatutfärdare.

3D Secure är ett samlingsnamn för den säkerhetsteknik som Visa och MasterCard gemensam tagit fram för identifiering av kortinnehavare vid köp över Internet. När du använder DIBS med 3D Secure är det i de allra flesta fallen den kortutgivande banken -inte du som kund- som bär den ekonomiska risken via obehörig kortanvändning.

7. Leverans och kostnader

7.1 Allmänt

En beställning av lagerförda varor som inkommer till Apoteket vardagar innan kl.12 skickas normalt från Apoteket samma dag. Kommer din beställning in senare, innehåller varor som inte lagerförs eller gäller receptförskrivna varor där något behöver stämmas av med förskrivaren, skickas den normalt nästkommande vardag.

Apoteket använder Postens standardtjänster för leverans med brev eller postpaket. Mer om leveranstider till ditt postnummer och villkor för brev och postpaket kan du hitta på http://www.posten.se/.

Vissa varor måste specialbeställas och då kan leveranstiden bli längre. I sådant fall kontaktar Apoteket dig per telefon eller e-post. Du har då rätt att häva köpet utan kostnad vid eventuell försening om du inte accepterar ny föreslagen leveranstid. Leverans kan endast ske till adresser i Sverige.

7.2 Leveransalternativ och kostnader

Brev: Fraktavgift på 29 kronor tillkommer. Alla varor kan inte skickas som brev. Det gäller till exempel temperaturkänsliga varor, sådana som kräver extra säker leverans (som sömnmedel eller lugnande) eller stora förpackningar. När du gör din beställning får du information om vilka varor som kan skickas som brev.

Det är viktigt att tömma brevlådan varje dag när man väntar på brevleverans och att tänka på att läkemedel ska förvaras oåtkomligt för barn och husdjur om man har brevinkast i lägenhet. Om brevet inte ryms i brevlådan/brevinkastet lämnas en avi och försändelsen får då hämtas ut på Postens utlämningsställe. Postpaket: Fraktavgift på 29 kronor tillkommer.

Varor som kräver kylförvaring kan inte skickas som postpaket. Posten lämnar en avi i brevlådan med information om när och på vilket av Postens utlämningsställen paketet kan hämtas. Lokalt apotek: Ingen avgift.

Du kan hämta paket på alla apotek som ägs av Apoteket AB. Ta med legitimation vid avhämtning.
Apoteksombud: Ingen avgift. Ta med legitimation vid avhämtning hos apoteksombud.

7.3 Beställning till flera personer samtidigt

Beställning som görs till flera personer vid ett och samma inloggningstillfälle räknas som en beställning. För det fall beställningen skall levereras till samma adress så utgår endast en leveransavgift. Varorna paketeras dock separat till varje person vilket innebär att du måste fråga efter varje namn om du hämtar paketet på apotek eller hos apoteksombud.

7.4 Leveransförseningar

Leveransförseningar meddelas dig genom telefonsamtal eller e-post och ny leveranstid bestäms. Du ansvarar för att de adress- och telefonuppgifter som är registrerade är korrekta och uppdaterade. Apotekets skyldighet att informera om leveransförseningar skall anses vara uppfyllt om Apoteket kontaktat dig på de kontaktuppgifter du senast registrerat i Apotekets e-handelstjänst. Uppgifter kan uppdateras under ”Mina sidor” på apoteket.se

7.5 Transportrisken

Apoteket står för transportrisken, d.v.s. risken att varan skadas eller kommer bort under transport, från Apoteket till den angivna leveransadressen. Du som kund står för transportrisken vid eventuell retur till oss.

8. Återbetalning

Vid hävning av köp/reklamation har du rätt att återfå pengarna inom 30 dagar från det att Apoteket mottagit meddelandet. Om Apoteket företar omleverans eller avhjälpande av felet vid en reklamation skall eventuella fraktkostnader återbetalas inom 30 dagar från den dag Apoteket mottagit reklamerad vara.

9. Ångerrätt

Du har ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler , Distansavtalslagen. Ångerrätten innebär att varor kan bytas eller återköpas inom 14 dagar räknat ifrån den dagen då varan mottagits. Var dock uppmärksam på att om du hanterar varan i större utsträckning än vad som varit nödvändigt kan du bli skyldig att ersätta Apoteket för en eventuell värdeminskning om du väljer att ångra köpet.

Om du beställer läkemedel, livsmedel eller kylvaror omfattas dessa inte av ångerrätten i Distansavtalslagen.

Du kan utnyttja din ångerrätt genom att lämna tillbaka en vara i någon av våra butiker. Förpackningar med hygienartiklar får inte öppnas för att du ska behålla din ångerrätt.

Du kan också skicka returen per post, kontakta då alltid Apotekets Kundservice på telefon 0771–450 450 före retur. Om du utnyttjar din ångerrätt kommer Apoteket att återbetala din betalning inom 14 dagar från det att du återsänt varan.

10. Om du inte hämtar ut din beställning

Levererade beställningar ligger kvar 2 veckor på lokalt apotek, 4 veckor hos apoteksombud och 2 veckor på Postens utlämningsställe. Observera att du måste hämta beställningen även om du vill använda din ångerrätt enligt punkten 9, det räcker inte att bara låta paketet ligga kvar. Apoteket har rätt att ta ut en avgift för hanteringen av varor som inte hämtats ut. Avgiften uppgår till 150 kr.

11. Reklamation

Om din leverans är felaktig, skadad eller ofullständig skall du genast göra en reklamation hos Apoteket kundservice på telefonnummer 0771 – 450 450. Om du vill posta in varan som ska reklameras, står Apoteket för frakten. Du kan också reklamera varan i någon av våra butiker.

12. Återbetalning

Vid godkänd reklamation har du rätt att återfå pengarna inom 14 dagar från det att Apoteket mottagit din reklamation. Om Apoteket levererar om eller rättar felet kommer Apoteket återbetala dina fraktkostnader inom 14 dagar från den dag Apoteket mottagit varan. Du kommer att få pengarna tillbaka genom samma betalningsmetod som du använde vid betalningen.

13. Säkerhet

Apoteket använder krypteringstekniken SSL (Secure Socket Layer) för att kryptera personlig information, receptinformation, adress och kontokortsnummer. Med SSL kan information sändas säkert på Internet och ingen obehörig kan läsa informationen.

14. Personuppgifter

I samband med din registrering och/eller beställning godkänner du att Apoteket lagrar och använder dina uppgifter i Apotekets verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av Apoteket. Informationen du lämnar används för betalning och leverans samt statistik.

Du godkänner även att Apoteket använder dina personuppgifter för utskick av information om Apoteket och om Apotekets produkter och tjänster. Apoteket kommer inte att sälja dina personuppgifter vidare eller lämna ut dessa till obehörig tredje part. Du kan när som helst avanmäla dig från att få information om Apoteket eller Apotekets produkter skickad till dig genom att du kontaktar Apotekets kundtjänst på 0771-450 450 eller kundservice@apoteket.se.

Apoteket AB (org nr 556138-6532), är personuppgiftsansvarig för behandling av personuppgifter och Apotekets behandling av personuppgifter sker alltid i enlighet med Personuppgiftslagen och i förekommande fall lagen om receptregister. Apoteket är skyldigt att utan kostnad, en gång per kalenderår, tillhandahålla information om de uppgifter som Apoteket behandlar om dig.

En ansökan om att få sådan information ska vara skriftlig och undertecknad av dig personligen. Ansökan skickas till Apoteket AB, Personuppgiftsombudet, Box 3011, 169 03 Solna. Apoteket ska rätta uppgifterna om det visar sig att någon uppgift om dig är felaktig eller ofullständig. Du kan även ha rätt till skadestånd om Apoteket registrerat dina uppgifter i strid med lag.

15. Ändring av dessa allmänna villkor

Apoteket äger rätt att ändra villkoren i dessa allmänna villkor om det är motiverat av ändringar i Apotekets strategi, kostnadsläge eller myndighets åtgärder.

16. Force Majeure

Apoteket är inte ansvarig för försenad prestation orsakad av omständighet utanför Apotekets rimliga kontroll och är i så fall berättigad till tilläggstid för uppfyllelse av sina åtaganden. Exempel på omständighet är - utan att utgöra fullständig förteckning - strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursförändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrof.

Om sådan omständighet varar mer än två månader, äger vardera parten rätt att säga upp avtalet utan den andra har rätt att erhålla eller skyldighet att utge ersättning.

17. Avregistrering från möjligheten att handla via Apoteket.se

Du kan när som helst avregistrera dig från Apotekets e-handelstjänst. Avregistrering kan ske genom att du kontaktar Apoteket Kundcentrum på telefon 0771 - 450450

Apoteket äger rätt att avregistrera dig från Apotekets e-handelstjänst med en månads uppsägningstid. Vid missbruk av e-handelstjänsten äger Apoteket rätt att avregistrera dig från tjänsten med omedelbar verkan.

18. Kontakta oss

Apoteket Kundservie telefonnummer 0771 – 450 450

För adress och öppettider till samtliga lokala apotek se apoteket.se

Vid problem med betalningar via Internet kontakta respektive banks kundtjänst.

Apoteket AB
Organisationsnummer är 556138-6532
VAT/Moms nr är SE556138653201

Apoteket AB:s integritetspolicy för apoteket.se

Apoteket AB inhämtar enbart uppgifter på Apoteket.se för att kunna erbjuda företagets kunder service och för att föra statistik över webbplatsens användning. Alla personuppgifter som du lämnar till Apoteket AB via Apoteket.se kommer att hanteras i enlighet med personuppgiftslagen, PUL.

Registrering av generell information

Apoteket AB registrerar viss generell information när du besöker webbplatsen. Informationen används enbart för att generera egen statistik och för att anpassa webbplatsen till dig som användare.

Apoteket AB använder så kallade cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information som används för att förbättra webbplatsen för dig.

Det finns två typer av cookies. Den permanenta cookien sparar en fil på din dator för att kunna anpassa webbplatsen efter dina önskemål, val och intressen eller det faktum att du besökt sidan tidigare. Sessionscookien skickas mellan din dator och servern under tiden du besöker webbplatsen och försvinner när du stänger din webbläsare.

Apoteket AB:s webbplats använder både permanenta cookies och sessionscookies. Permanenta cookies används för att du inte upprepade gånger ska få viss engångsinformation och sessionscookies används för att du ska kunna logga in på olika tjänster.

Du kan i din webbläsare välja att inte acceptera cookies, men då kommer webbplatsen inte att fungera optimalt och det går inte att logga in.

Google Analytics

Webbplatsen använder analysverktyget Google Analytics för att få en bild av hur besökare använder webbplatsen. Syftet är att kunna förbättra innehåll, navigation och struktur på webbplatsen. Analysverktyget använder JavaScript och cookies och den informationen om din användning är anonymiserad.

För att undvika att få din information sparad kan du i din webbläsare välja att inte acceptera cookies. 

Hos apoteket.se handlar du tryggt och säkert med Trygg e-handel.

Trygg e-handel är en certifiering för e-handels företag. E-handels företag är företag som säljer varor och tjänster via en butik på internet (Distanshandel). E-handel bygger på precis samma princip som traditionell postorder, skillnaden är att varorna uppvisas på en hemsida samt att köpeavtalet ingås direkt på hemsidan.

Det finns idag tusentals aktörer som säljer varor & tjänster på Internet i Sverige och de flesta är seriösa. För att skydda dina personuppgifter och andra känsliga uppgifter är det dock viktigt att du vet vem du lämnar uppgifterna till. Du kanske också vill känna trygghet i att företaget kommer leverera varor inom avtalad tid och att du kommer kunna få hjälp efter köpet om något skulle vara fel.

Certifieringen Trygg e-handels syfte är att hjälpa dig som konsument välja rätt e-handelsföretag när du handlar så att du kan känna dig trygg och säker även efter du tryckt på "köp". Trygg e-handels målsättning är att det skall kännas lika tryggt och säkert att handla på Internet som i vanlig fysisk butik.

När du handlar från ett företag som har certifieringen Trygg e-handel så innebär det att företaget genom ett avtal förbundit sig att följa en rad krav. Endast stabila och seriösa e-handels företag har rätten att bära certifieringen Trygg e-handel.

Trygg e-handels krav är utformade för att du som konsument skall känna till och ta tillvara dina rättigheter när du handlar via internet. Bland annat ställs krav på att företaget skall vara tydlig med sin identitet, ha säkra rutiner för hantering av personuppgifter, använda säkra betalningslösningar samt ha en stabil ekonomi.

Fullständig förteckning av Trygg e-handels krav.

Säkerhet

Svensk Digital Handel kontrollerar att kraven följs av de certifierade företagen genom kreditkontroller, provköp samt utredningar vid misstanke om brister. För att ge dig en extra trygghet tar Trygg e-handel emot klagomål från dig som konsument.

Om du klagar på ett företag som har certifieringen Trygg e-handel och det visar sig att företaget handlat felaktigt/i strid med kraven som ställs får företaget en "prick" i vårt register. Vid allvarliga brister kan certifieringen återkallas med omedelbar verkan. Allt detta sammantaget gör att du som konsument kan känna dig säker på att endast seriösa företag bär Trygg e-handel symbolen.

För att kontrollera att symbolen är äkta klickar du/håller muspekar över Trygg e-handel symbolen, se exempel här. Varje anslutet företag har ett unikt certifikat på domänen tryggehandel.se.

Var hittar jag Trygg e-handel certifierade företag?

Du hittar alla certifierade företag här. Företaget är indelande i kategorier efter sortiment så att du lättare skall kunna hitta företag som säljer de varor & tjänster du är intresserad av!