Frågor och svar om Kvalitetskontrollen
Vad innebär Apotekets kvalitetssäkring av sortimentet för mig som kund?
Vi vet att våra kunder efterfrågar bra och funktionella produkter som är snälla mot dem själva, mot miljön och som har tillverkats under schyssta förhållanden. Därför kvalitetssäkras samtliga av Apotekets egna varumärken med Apotekets kvalitetskontroll samtidigt som vi säkerställer via avtal att alla övriga produkter uppfyller regulatoriska krav. Detta gäller alla produkter som inte klassas som läkemedel. För läkemedel gäller särskilda krav som fastställs av Läkemedelsverket.
Vad omfattar er kvalitetskontroll?
Kvalitetskontrollen innefattar 4 steg som sammanfattats med:
- Behovskontroll: att produkten fyller ett verkligt behov
- Leverantörskontroll: att leverantören som tillverkar produkten är seriös och klarar våra krav på miljö och arbetsförhållanden.
- Funktion: att produkten lever upp till vad den lovar utan onödiga bieffekter.
- Skonsamhet: att produkten inte innehåller onödiga ingredienser, är skonsam med minimal risk för allergier.
- Miljö: att produkten inte ackumuleras i naturen, att den kan brytas ner och inte är giftig i hav och sjöar.
- Kompetens: att våra medarbetare kan ge säkra och goda råd om hur produkten ska användas.
Vad innebär er kvalitetsgaranti?
Vår kvalitetsgaranti innebär att du alltid får pengarna tillbaka om du inte är nöjd med en produkt som genomgått vår kvalitetskontroll. Vi är tacksamma för synpunkter från våra kunder så att vi kan fortsätta utveckla sortimentet.
Kontrollerar ni alla produkter i sortimentet?
Alla handelsvaror i sortimentet för egenvård genomgår hela kvalitetskontrollen. För läkemedel så stöder vi oss på Läkemedelsverkets och EU-kommissionens godkännande av själva läkemedlet. För Apofri så granskas även tillverkningen. Vi arbetar för att alla våra leverantörer skall acceptera vår uppförandekod (Code of Conduct) så att vi har en samsyn på kvalitet, miljö och etik
Tar ni samma ansvar för andras produkter som era egna märkesvaror?
Ja, dock har vi ännu högre krav på EMV produkterna. Våra egna produkter kan vi påverka helt och fullt redan frånstart, t ex med avseende på att vi använder de bästa ingredienserna ur både funktions-, miljö- och skonsamhetssynpunkt och att inga onödiga ingredienser används i produkten.
Vad innebär er Code of Conduct (CoC)?
Vår Code of Conduct innebär att leverantörerna ska dela våra värderingar om att exempelvis följa lagar och regelverk,kvalitets- och miljökrav, mänskliga rättigheter och är villiga att föra dessa vidare i leverantörskedjan. Bedömningen börjar med att leverantören gör en ”self assessment”. I denna får leverantören själv svara på ett antal frågor samt skicka in kopior på de certifikat som de innehar. Denna self assessment samt de kontakter som vår personal för med leverantören ligger sedan till grund för bedömningen om vi ska gör en audit på plats eller inte. En audit kan ske med personal från Apoteket eller med auditörer från tredje part. När leverantören är godkänd så kan man gå vidare till avtalsskrivningen och det är då som CoC formellt accepteras.
Hur säkrar ni att exempelvis en indisk leverantör som skrivit på CoC faktiskt efterlever avtalet när era kontrollanter åkt därifrån?
En del av vår utvärdering av våra leverantörer är att undersöka om de delar Apotekets värderingar och vi skulle inte acceptera en leverantör om vi skulle anta att de skulle bryta mot CoC. Vi gör även löpande revisioner av våra leverantörer så det skulle inte löna sig att fuska. Ett av våra viktigaste krav är full transparens.
Vad kan er kontroll få för konsekvenser för leverantören?
Vi påverkar hela kedjan från tillverkning till produktens funktion och märkning. De leverantörer som inte kan/vill möta våra krav på utveckling kommer inte att få in sina produkter i vårt sortiment/ tas bort ur sortimentet.
Parabener debatteras det mycket om. Har ni dessa i era produkter?
Ja, vi anser att vissa parabener är säkra och dessa har genomgått hårda kvalitetstester. Läkemedelsverket, Astma &Allergiförbundet är positiva till dessa parabener och EUs vetenskapliga kommitté för konsumentsäkerhet godkänner dem.Men vi tillhandahåller även produkter utan parabener, eftersom våra kunder efterfrågar detta.
Varför har ni ingen märkning på era produkter (Svanen, Bra Miljöval, Fair Trade, Astma- och Allergiförbundet)?
Vi har vårt eget system som i mångt och mycket liknar kriterierna i märkningarna, vilket gör att vi har gjort ettval att erbjuda det som en enhetlig garanti för kunderna. Vi tar med andra ord ansvar för hela sortimentet.Det underlättar för kunderna att välja produkt när de kan känna förtroende för allt som står på våra hyllor.Vi har tredje parts märkning på ett antal produkter redan idag på vissa varor som vi vill profilera extra.