Gå till innehåll
Sidfot
logo
  • Handla på Apoteket
    • Apotek & öppettider
    • Så e-handlar du
    • Leveransalternativ
    • Betalalternativ
    • Trygg e-handel
    • Handla åt någon annan
  • Support
    • Frågor & svar
    • Kontakta oss
    • Retur & reklamation
    • How to buy in other languages
  • För dig med läkemedel
    • Vår syn på läkemedel
    • Kroniska behandlingar
    • Äldre och läkemedel
    • Rådgivning
    • Extra stöd
    • Läkemedel och miljön
    • Hämta ut recept
    • Så fungerar receptköp*
  • Om Apoteket
    • Det här är Apoteket
    • Jobba på Apoteket
    • Pressrum
    • Våra egna varumärken
    • Apotekets kundklubb
    • Customer Club Registration
  • Mer från Apoteket
    • För vårdgivare & företag
    • Apodos
    • För leverantörer
    • Vår app
    • Våra filmer
Följ oss
FacebookInstagramYoutube
logo
Trygg e handelTillstånd av läkemedelsverketTillstånd av läkemedelsverket
KöpvillkorIntegritetspolicyCookiepolicyKundklubbens integritetspolicyMedlemsvillkor
© Apoteket AB 2009 - 2023-10-02 13:13:45 srv 206 branch 2023.14.0.13189-develop
Varukorg
Du har 0 produkter i din varukorg.
Favoriter
Varukorg
Du har 0 produkter i din varukorg.
KampanjerKloka RådKundklubbTjänsterApoteket liveVarumärkenDoskund
Hem/Kontakt & kundservice/Tillgänglighetsredogörelse för appen Apoteket

Hur vi arbetar med tillgänglighet

 

Apoteket AB är ägare till appen Apoteket och arbetar aktivt med att öka tillgängligheten. Vi vill att alla ska kunna använda appen, oberoende av fysiska eller psykiska variationer. Här redogör vi hur Apoteket AB arbetar med tillgänglighet och listar eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Kontakta oss

Hittar du problem eller brister som vi inte har listat nedan kan du kontakta oss. Vi värdesätter och uppskattar alla synpunkter så att vi kan fortsätta förbättra vår tillgänglighet.

Kontakta vår kundtjänst

Kända brister

Här är de brister vi känner till:

Sidstruktur

  • Vissa delar av appen använder inte semantiska element, där vissa element uteblir från uppläsning och andra inte blir upplästa på ett förväntat sätt av skärmläsaren.
  • På vissa sidor beskriver inte rubriker rätt ämne utifrån innehållet på sidan. 

Kontrast/färg och form

  • Vissa bilder på sidan saknar textbeskrivning.
  • Vissa texter har inte tillräckligt med kontrast emot bakgrund.
  • Vissa bilder innehåller text och vissa bilder läses inte upp på korrekt sätt.

Länkar/knappar

  • Alla länktexter är inte beskrivande.

Tangentbord/navigering

  • På vissa platser saknas eller fungerar inte skip-links som tänkt.
  • Tab-ordningen är inte alltid i en logisk ordning.
  • I vissa fall går det inte att navigera sig helt och hållet med tangentbordet.
  • I vissa modaler är tab funktionen inte i rätt ordning. 

Hjälpmedel

  • På vissa plaster har inte komponenter tydliggjorts för användarprogram inklusive hjälpmedel. 

Handlingsplan

  • På vissa plaster har inte komponenter tydliggjorts för användarprogram inklusive hjälpmedel. 

Hur vi jobbar med digital tillgänglighet

Vi strävar efter att Apoteket AB app ska kunna uppfattas, hanteras och förstås av alla användare, oavsett behov eller funktionsvariation och oberoende av vilka hjälpmedel du använder. Vi strävar efter att åtminstone uppnå grundläggande tillgänglighet genom att följa WCAG 2.2 på nivå AA och den europeiska standarden EN 301 549.

Så har vi testat appen

Vi arbetar aktivt med att förbättra tillgängligheten och gör kontinuerliga tester av tillgänglighet. Vi kommer att uppdatera den här tillgänglighetsredogörelsen när ny information tillkommer.

Tillgänglighetsgenomlysning

Den senaste tillgänglighetsgenomlysningen genomfördes den 27 april 2024 av Apoteket AB och Axess Lab.

Senast uppdaterad: 2025-06-27