Fjäril

1. Förändra inte allt på en gång

Om du har beslutat dig för att gå ner i vikt - håll fokus på det. Gör inte andra stora förändringar i din livsstil samtidigt. Däremot kan små förändringar som innebär att du rör mer på dig  vara bra, som till exempel att gå av bussen en station tidigare, ta trapporna i stället för hissen, det vill säga lägga in mer rörelse i din vardag.

2. Sätt upp ett mål och gör en handlingsplan

Vad får dig att vilja gå ner i vikt? Vilka fördelar och nackdelar ser du? Hinder? Vill du förbättra ditt blodtryck, orka leka med barnen, må bättre eller köpa kläder i en mindre storlek? Börja med att sätta upp ett mål för din viktminskning. En viktig del i detta är att sätta upp en tidpunkt för när du ska ha uppnått målet. Bryt sedan gärna ner målen i delmål och unna dig en belöning när du når dem. Lägg även upp en strategi för hur du ska bemästra motgångar och återfall. Vad ska du till exempel göra vid julbordet, födelsedagskalaset och midsommarfirandet?

3. Ät regelbundet

Det bästa sättet för att inte äta för mycket är att äta regelbundet. Frukost, lunch och middag samt ett par mellanmål. Använd gärna Tallriksmodellen men fyll halva tallriken med grönsaker istället för bara en tredjedel. Tänk också på portionsstorleken.
Läs mer om matvanor

4. Ha kul - men bli inte "förförd"

Försök komma på vad det är som gör att du trillar dit i vardagssituationer och undvik det. Stanna upp och tänk efter innan du äter något onyttigt. Behöver du verkligen detta eller kan du ersätta det med något annat? Tänk på att någon rolig aktivitet också kan hjälpa till att ersätta det onyttiga du är sugen på. Var gärna mer aktiv än vanligt när du går ner i vikt. Fyll tiden med sådana aktiviteter du tycker är roliga - till exempel bio, träning och friluftsupplevelser.

5. Handla när du är mätt

Hunger är ofta den överviktiges värsta fiende. Om du går och handlar med tom mage är risken stor att det hamnar saker i kassarna som du annars inte skulle ägna en tanke. Försök i stället att handla efter du ätit lunch eller middag, eller ta ett äpple innan du går in i affären. En inköpslista och en veckomatsedel gör det lättare att undvika impulsköp.

6. Lågenergipulver kan ge en bra start

På apoteken och i affärerna finns speciella näringspreparat, så kallade lågenergipulver som kan vara en start på ett viktminskningsprogram. Man kan ersätta några måltider per dag med lågenergipulver. Att vid en energibegränsad kost ersätta två måltider per dag med måltidsersättningar bidrar till viktminskning. Det går också att ersätta alla måltider med näringspreparat, men du bör ta stöd av vården om det används längre tid än tre veckor. Viktminskningen brukar vara störst under den första tiden. Det gäller att ändra sina mat- och motionsvanor samtidigt, annars kan du gå upp i vikt när du slutat med kostersättningen. 
Produkter som kan bidra till viktminsking 

7. Öka din fysiska aktivitet

När man börjar motionera regelbundet påverkas kroppen positivt. Generellt sett sänks blodtrycket, blodfetterna förbättras och riskerna för typ-2 diabetes minskar. Den stora fördelen med att motionera under tiden man går ner i vikt, är att man inte förlorar lika mycket muskelmassa som man gör om man är fysiskt inaktiv. Det är bra, eftersom det framför allt är i musklerna som energiomsättningen sker. Dessutom stärker motionen leder och muskelfästen - och det blir lättare att behålla den vikt man går ner till. 
Läs mer om träning

8. Bli inte ensidig

Att gå ner i vikt genom att enbart motionera är ofta svårare och mindre effektivt än att enbart göra en kostomläggning. Därför är det viktigt att man inte låter motion vara det enda verktyget utan också kombinerar det med ändrade matvanor.

9. Grupptryck kan vara bra - eller stöd från en kompis

Glöm inte bort att det där med grupptryck faktiskt kan vara riktigt bra ibland. Ta kontakt med vårdcentralen eller apoteket på din ort och fråga om det finns några viktminskningsgrupper. Saknas de, finns kommersiella organisationer på många platser i landet. Deras idé innebär att deltagarna i grupperna får råd om kost och motion och dessutom stöd och uppföljning. Ett annat alternativ kan vara att utmana en vän och på så sätt få draghjälp i sin viktminskning.

10. Låt viktminskningen ta tid

En långsam, men stadig viktminskning verkar vara det absolut bästa sättet för att gå ner i vikt och behålla den nya vikten. Man brukar räkna med att man minskar med ungefär 0,5-1,5 kg per vecka i början av ett program och därefter något mindre.

Bild på Allevo Shake Banan Hallon

Allevo Shake Banan Hallon

Banan/Hallon 24 port Måltidsersättning

  • Banan/Hallon
  • Lätt att tillreda. För vuxna
  • VLCD. Shake med lågt energiinnehåll för viktkontroll. 24 port
249 kr
Köp
Lev. 1-3 vardagar
Webb-pris
Bild på Yokebe Classic Tin + Shaker

Yokebe Classic Tin + Shaker

Proteinrik 1 st Måltidsersättning

  • Proteinrik
  • För bästa resultat, följ instruktionerna på förpackningen
  • Måltidsersättning för effektiv viktminskning. Hög proteinhalt för behaglig mättnadskänsla
194,25 kr

(Ord. pris 259 kr)

Köp
Lev. 1-3 vardagar
Köp 2för 35:-
Bild på Allevo Bar Dark Choco

Allevo Bar Dark Choco

Choklad 57 gr Måltidsersättning

  • Choklad
  • Extra mycket fibrer för ökad mättnadskänsla
  • En bar kan ersätta en eller ett par måltider per dag
19 kr
Köp
Lev. 1-3 vardagar
Medlems-pris
Bild på XL-S Max Strength

XL-S Max Strength

Minskar kaloriupptag 120 st För viktminskning

  • Minskar kaloriupptag
  • Ta 2 tabletter 30 minuter innan två av dagens huvudmåltider
  • Minskar kaloriupptaget från kolhydrater, socker och fett. Ger 33% effektivare viktminskning än XL-S Medical Fettbinder
799,20 kr

(Ord. pris 999 kr)

Köp
Lev. 1-3 vardagar
Bild på Omron Impedansvåg BF 511

Omron Impedansvåg BF 511

Mäter kroppssammansättningen 1 st Impedansvåg

  • Mäter kroppssammansättningen
  • Våg för vuxna och barn (från 6 till 80 år), upp till 150 kg. Mäter bla: BMI, fettprocent, viceralt fett, skelett-muskelatur.
995 kr
Köp
Lev. 3-5 vardagar