Grafik UV-index exempel

Ta skydd från den ultravioletta strålningen

Beroende på hur energirik den är delas ultraviolett (UV) strålning in i olika typer, UVA, UVB och UVC. Ingen av dem är synliga för det mänskliga ögat och från solen är det endast UVA och UVB-strålningen som når oss. Genom UV-index-progonoser kan du ta reda på hur stark den skadliga strålningen är där du befinner dig.

UVA

UVA-strålarna är minst energirika, utgör 90 procent av solljuset och tränger djupt ner i huden. Dessa strålar gör pigmentet i din hud brun men huden blir också torr, rynkig och åldrad i förtid. UVA-strålningen kan skada hudens vävnad och leda till cancer vid för stora mängder. Solarier har ofta relativt sett en större andel UVA-strålning än solljuset.

UVB

UVB-strålningen hjälper till med att bygga upp ett skyddande pigment, gör huden tjockare och startar bildningen av det nyttiga D-vitaminet. Men det är samtidigt UVB som gör att du kan bränna dig. UVB gör, precis som UVA, så att huden åldras och kan ge cancer vid långvarig och hög exponering.

Solskyddsfaktorn (till exempel spf 15) anger skyddet mot UVB-strålarna.

UVC

UVC är den mest energirika ultravioletta strålningen.  Den UVC-strålning som kommer från solen absorberas dock av jordens atmosfär.

Så fungerar märkningen av solskydd

Rekommendationerna om vilket skydd som solskyddsmedlen ska ge, och hur de ska vara märkta är desamma inom hela EU. Syftet med märkningen är att du som konsument ska få det enklare att välja rätt nivå på ditt solskydd. Du ska kunna lita på att det ger ett tillräckligt skydd och dessutom bli informerad om hälsoriskerna.

Solskydd i fyra kategorier

  • Lågt skydd (Low): spf 6-10
  • Medelhögt skydd (Medium): spf 15-25
  • Högt skydd (High): spf 30-50
  • Mycket högt skydd (Very high): spf 50+

Solskyddsfaktorn förlänger tiden i solen

Solskyddsfaktorn anger skyddet mot UVB-strålningen. Säg att din solskyddsprodukt har faktor 10. Det betyder att du teoretiskt kan vara i solen 10 gånger så lång tid utan att bli bränd – jämfört med om du inte haft något skydd alls. Välj faktor efter din hudtyp, var du ska vara och vad du ska göra i solen.

I praktiken visar det sig att svenskar spenderar mest tid i solen på semestern och generellt sätt appliceras vi alldeles för liten mängd solskyddsmedel på kroppen. Mängden solskyddsmedel som generellt sätt applicerar är oproportionerligt med den tiden vi förväntas oss kunna vara i solen. I dagsläget appliceras endast 20-50 % av solskyddsmedel än vad som krävs. Det är därför viktigt att använda riklig mängd solskyddsmedel och återapplicera under en dag i solen för att säkerhetsställa att man har rätt mängd skydd på huden. En handfull kräm är tillräckligt för hela kroppen.

Skyddsnivån mot UVA-strålarna rekommenderas vara minst 1/3 av UVB-skyddet. Märkningen av UVA-skyddet ska vara likadant på alla solskyddsprodukter och märkas med en särskild symbol UVA i en cirkel.

 

UV-index

UV-index är ett mått på hur stark solen är och ger en signal om hur mycket skydd du behöver. Årstid och tid på dygnet styr förstås hur stark strålningen är och därmed indexet. Men även om det är molnigt och hur tjockt ozonskiktet är påverkar.

På bilden längst upp på sidan ser du ungefärligt UV-index dagtid i olika städer i juli. I Sverige är denna period den med starkast sol, medan det längre ner på södra halvklotet är under vår vintertid som UV-index är som högst. Nära ekvatorn är UV-index i allmänhet högst, för att minska med avståndet från ekvatorn.

Det enda tillfället när det är riskfritt att vara ute i solen hela dagen utan skydd är när UV-index är lågt.

UV-index Rekommenderat skydd
Lågt:  1-2  
Medel: 3-5

Skydd mot solen:

  • Kläder, hatt & solglasögon.
  • Skugga mitt på dagen.
  • Komplettera med solskyddsprodukter.
Högt 6-7
Mycket högt   8-10

Extra skydd:

  • Undvik helst att vara ute mitt på dagen.
  • Sök skugga!
  • Skydd för både kropp och huvud är ett måste. Kroppen behöver skydd både i form av kläder och solskyddsprodukter.
Extremt högt 11+

Källor: Strålsäkerhetsmyndigheten och WHO.

Din hudtyp bestämmer hur mycket sol du tål

Om du har blek hy, fräknar och ljust eller rödlätt hår är risken större att du bränner dig. Håll dig till höga solskyddsfaktorer och allra helst i skuggan. Om du sällan bränner dig och har lätt för att bli brun, så tål du solen ganska bra. Men det betyder inte att du är osårbar.

Det är också viktigt att tänka på var man vistas när man är i solen. På sydligare breddgrader där UV-strålningen är starkare måste man välja en högre skyddsfaktor. Tänk på att även molnen släpper igenom cirka 50 procent av solens strålar.

Känslig och fräknig

Din hud är väldigt ljus och säkert fräknig. Hårfärgen är röd eller ljusblond och dina ögon blå eller gröna. Eventuellt har du också leverfläckar.

Tänk på att

  • Klä dig mot solen. Kläder, hatt och solglasögon är enkla och effektiva skydd.
  • Håll dig i skuggan. Särskilt när solen står som högst. Under sommaren brukar det vara mellan kl 11 och 15.
  • Undvik solarium. Det gör mer skada än nytta.

Ljus hy, mellanblont hår

Din hud är ljus liksom ditt hår, som är blont eller ljusbrunt. Du kan bli brun av solen men med din ljusa hud bränner du dig ofta.

Tänk på att

  • Undvik att bränna dig. I direkt sol kan det räcka med 10-15 minuter.
  • Skydda dig. Använd ljusa, tunna kläder, solglasögon och keps eller hatt.
  • Smörj in dig ofta. Använd en kräm med hög solskyddsfaktor. Snåla inte med krämen!

Blir lätt brun, röd ibland

Du har lätt ljusbrun hud. Dina ögon är mörkbruna eller gröna, håret är mörkbrunt eller svart. När du solar får huden snabbt en brun färg.

Tänk på att

  • Kom ihåg solkrämen. Trots att du tål sol väl kan det räcka med 20-30 minuter i solen för att din hud ska bli röd.
  • Ibland är solen starkare. Tänk på att solen kan vara mycket starkare utomlands. Exempelvis på hög höjd, vid havet eller på sydligare breddgrader.

Mörkt hår, blir sällan bränd

Din varma hudfärg gör att du tål solen mycket väl, vilket gör att du sällan blir bränd av att vistas i solen. Risken att utveckla hudcancer är låg, men inte obefintlig.

Tänk på att

  • Mjukstarta säsongen. Använd tunna kläder.
  • Komplettera i början av säsongen med hög solskyddsfaktor.
  • När huden väl fått färg kan du trappa ner på solskyddet.

Mörk, aldrig bränd

Din hud är mörkbrun och håret svart. Det ger dig en hög tålighet för direkt solljus. Risken för hudcancer är låg, liksom risken att bränna dig.

Tänk på att

  • Viss hud är extra känslig. Det gäller särskilt områden som normal sett är skyddade från solen, exempelvis fotsulorna.