Vi hjälper dig hålla koll

I och med vår kvalitetskontroll, där alla påsar fotograferas och dokumenteras för full spårbarhet, är Apodos det säkraste sättet att dosera läkemedel. Apoteket ansvarar för innehållet i påsarna tills de öppnas varför en extra kontroll av varje dosrulle ej behöver genomföras vid leverans. Dospåsarna minimerar risken för att vårdpersonal eller patient doserar fel. För att förhindra att patienten står utan läkemedel skickas påminnelser ut vid varje leverans när det börjar bli dags att förnya receptet. Påminnelser kommer som standard fr om 3 månader innan sista leverans. Du kan aktivt välja att få påminnelser fr.o.m 2 månader eller 1 månad genom att kontakta Apodos kundservice. 

Efter att läkaren har anslutit en patient till Apodos, får Apoteket automatiskt information via sitt dossystem att ny/ändrad ordination inkommit. Alla ordinationer som kommer in elektroniskt hanteras via det nationella dosregistret. Våra farmaceuter kontrollerar receptet för att säkerställa att alla läkemedel passar ihop. I den farmaceutiska kontrollen ingår bl a kontroll av:

  • Eventuella interaktioner och dubbelförskrivningar
  • Styrka
  • Dosering
  • Hög dos – äldre
  • Eventuellt synonymbyte
  • Läkemedel i originalförpackning kan ligga i dospåsen

Hur förskriver jag läkemedel till en Apodoskund?

Förskrivningarna sker i det nationella webbgränssnittet Pascal som tillhandahålls av Inera. Här görs även akuta förskrivningar. Journalsystemet fyller läkaren i som vanligt. Pascal, som är under ständig utveckling och förbättring, är ett enklare system än många tror. Hastigheten i systemet beror oftast på den egna uppkopplingen. Vid frågor angående Pascal kontaktas den lokala Pascal-supporten som finns i varje landsting. Läs mer på ditt landstings hemsida.

Kan man få akuta läkemedel?

Akuta förskrivningar kan levereras redan dagen efter om det beställs innan kl.13. Apodoskund betalar då för de extra doserna av läkemedel. Dospeng och eventuell avgift för direktleverans debiteras enligt avtal. Om receptet ändras medföljer ett uppdaterad förteckning recept i leveransen.

Hur beställs läkemedel som inte kan dosförpackas?

I stort sett alla tabletter och kapslar kan dosförpackas. Övriga läkemedel och andra apoteksvaror beställs av vårdpersonal via Pascal eller via detta formulär.

Kan jag se mina beställningar på originalförpackningar i Pascal?

Ja, man kan både se ”mina beställningar” och även kollegors beställningar till leveransadressen via beställningsknappen på Pascals förstasida.

Hur levereras Apodos?

Det finns flera alternativ att välja mellan. Direktleverans är ett av dem. Den görs enligt avtal till boendet, hemtjänstkontoret, vårdcentralen etc. Leveransen levereras mellan klockan 8–16. Om du vill säkerställa att din leverans kommer före klockan 12 tillkommer en extra avgift. För enklare sortering av leveransen kan du också välja att dela upp leveransen per avdelning på till exempel boendet. Apodos går även att hämta ut på utvalda apotek, apoteks- eller postombud.

Hur gör jag för att ansluta en ny enhet?

För att ansluta en ny enhet, t.ex. hsv/htj/VC/säbo, skickar du ett mail till apodos@apoteket.se med följande info:

  • Organisationsnummer och namn
  • Kostnadsställe eller referensnummer
  • Fakturaadress
  • Den nya enhetens namn
  • Leveransadress
  • Kontaktuppgifter
  • Vilket apotek/ombud du önskar som alternativt utlämningsställe

Om enheten inte önskar direktleverans behöver man endast ange enhetens namn, adress och vilket apotek/ombud du önskar hämta leveransen på.

Hur fungerar det om en Apodoskund har flera läkare?

I ordinationsverktyget Pascal ser man en samlad bild över vad de olika läkarna har förskrivit. Här kan varje läkare lägga till, ändra och ta bort förskrivningar, även de som andra läkare har gjort.

Vad händer om Apodoskund läggs in eller skrivs ut från sjukhus?

Vi på Apoteket finns alltid till hands för att hjälpa till med att skapa smidiga vårdövergångar för patienten. Det går bra att ni själva lägger en Apodoskund vilande/aktiverar i Pascal, det gör ni genom att gå in på fliken Patientinformation. Kontakta vår kundservice för mer information.

Vad händer om Apodoskunden tillfälligt ändrar adress?

Då kontaktar Apodoskunden Apotekets Kundservice och meddelar detta, så skickar vi doserna till den nya adressen. Avgift tillkommer t ex vid leverans utanför det egna landstinget.

Vad kostar det för Apodoskund?

Det är landstinget som upphandlar och betalar för tjänsten. Apodoskund betalar bara för läkemedel samt de övriga varor och tilläggstjänster som beställs. Högkostnadsskyddet gäller, som för alla receptkunder. Apodoskund kan välja att antingen betala kontant, via faktura eller delbetalningsavtal . Skulle man vilja avsluta sitt Apodosabonnemang går det att göra via kontakt med läkaren.