Apoteket - Apodos, personal

Hej du som jobbar med Apodos

Här har vi samlat blanketter, telefonnummer och svar på vanliga frågor som gör att du snabbt och smidigt hittar det du behöver i ditt dagliga arbete med Apodos. Ha en bra dag på jobbet!

De flesta kan få Apodos

Alla som dagligen tar läkemedel och behöver hjälp med sin läkemedelshantering kan få Apodos. Det gäller både personer i kommunal omsorg, men även av de som bor hemma. Beslutet om vem som ska få Apodos tas av läkaren.

Säkraste sättet att dosera läkemedel

I och med vår kvalitetskontroll, där alla påsar fotograferas och dokumenteras för full spårbarhet, är Apodos det säkraste sättet att dosera läkemedel. Apoteket ansvarar för innehållet i påsarna tills de öppnas varför en extra kontroll av varje dosrulle ej behöver genomföras vid leverans. Dospåsarna minimerar risken för att vårdpersonal eller brukare doserar fel. För att förhindra att brukaren står utan läkemedel skickas påminnelser ut vid varje leverans när det börjar bli dags att förnya dosreceptet. Påminnelser kommer som standard fr om 3 månader innan sista leverans. Du kan aktivt välja att få påminnelser fr o m 2 månader eller 1 månad genom att kontakta Apodos kundservice. 

Efter att läkaren har förskrivit Apodos till en brukare, får Apoteket automatiskt information via sitt dossystem att ny/ändrad ordination inkommit. Alla ordinationer som kommer in elektroniskt hanteras via det nationella dosregistret. Kommer ordinationen in via fax, registrerar Apoteket in det och ordinationen kan därefter hanteras via dosregistret. Våra farmaceuter kontrollerar receptet för att säkerställa att alla läkemedel passar ihop. I den farmaceutiska kontrollen ingår bl a kontroll av:

  • Eventuella interaktioner och dubbelförskrivningar
  • Styrka
  • Dosering
  • Hög dos – äldre
  • Eventuellt synonymbyte
  • Läkemedel i originalförpackning kan ligga i dospåsen

Högst fem arbetsdagar att starta med Apodos

Från det att läkaren förskriver Apodos till det att en ny användare får doseringspåsarna,tar det som längst fem arbetsdagar. Skulle receptet behöva ändras kan nya läkemedel levereras redan nästa dag. När Apodosabonnemanget är igång får brukaren leverans var 7:e eller 14:e dag.

Blanketter

Här har du de vanligaste blanketterna som underlättar din vardag när du jobbar med Apodos.

Apodos - Betalningslösning

Apodos - Val av betalningssätt

Autogiroansökan

Kreditansökan med delbetalning

Apodos - Avvikelseanmälan

Apodos - Avvikelseanmälan

Apodos - Blanketter då kommunikation via Pascal inte är möjlig

Apodos - Extrabeställningar

Apodos - Faxmeddelande

Apodos - Patient vilande/aktiverad/flyttad/avslutad

Apodos - Patientbundna originalförpackningar

Apodos - Personuppgifter

Apotekets Egenvårdsprodukter  

Apodos - Dosrecept

 Så här ser ett dosrecept ut 

FAQ

Hur förskriver jag Apodos?

Förskrivningarna sker i det nationella webbgränssnittet Pascal som tillhandahålls av Inera. Här görs även akuta förskrivningar. Journalsystemet fyller läkaren i som vanligt. Pascal, som är under ständig utveckling och förbättring, är ett enklare system än många tror. Hastigheten i systemet beror oftast på den egna uppkopplingen. Vid frågor angående Pascal kontaktas den lokala Pascal-supporten som finns i varje landsting. Läs mer på ditt landstings hemsida.

Kan man få akuta läkemedel?

Akuta förskrivningar kan levereras redan dagen efter. Brukaren betalar då för de extra doserna av läkemedel. Dospeng och eventuell avgift för direktleverans debiteras enligt avtal. Om receptet ändras medföljer ett uppdaterat dosrecept i leveransen.

Hur beställs läkemedel som inte kan dosförpackas?

I stort sett alla tabletter och kapslar kan dosförpackas. Övriga läkemedel och andra apoteksvaror beställs av vårdpersonal via Pascal eller på faxblankett till Apoteket.

Kan jag se min originalförpacknings beställning i Pascal?

Ja, man kan både se ”mina beställningar” och även kollegors beställningar till leveransadressen via beställningsknappen på Pascals förstasida. Se länk i pascal.

Hur levereras Apodos?

Det finns flera alternativ att välja mellan. Direktleverans är ett av dem. Den görs enligt avtal till boendet, hemtjänstkontoret, vårdcentralen etc. Leveransen levereras mellan klockan 8–16. Om du vill säkerställa att din leverans kommer före klockan 12 tillkommer en extra avgift. För enklare sortering av leveransen kan du också välja att dela upp leveransen per avdelning på till exempel boendet. Apodos går även att hämta ut på apotek eller via apoteks- eller postombud.

Hur fungerar det om en brukare har flera läkare?

I ordinationsverktyget Pascal ser man en samlad bild övervad de olika läkarna har förskrivit. Här kan varje läkare lägga till, ändra och ta bort förskrivningar, även de som andra läkare har gjort.

Vad händer om brukaren läggs in eller skrivs ut från sjukhus?

Vi på Apoteket finns alltid till hands för att hjälpa till med att skapa smidiga vårdövergångar för patienten. Kontakta vår kundservice för mer information.

Vad händer om brukaren tillfälligt ändrar adress?

Då kontaktar brukaren Apotekets Kundservice och meddelar detta, så skickar vi doserna till den nya adressen. Avgift tillkommer t ex vid leverans av semesterdoser.

Vad kostar det för brukaren?

Det är landstinget som upphandlar och betalar för tjänsten. Brukaren betalar bara för läkemedel samt de övriga varor som beställs. Högkostnadsskyddet gäller, som för alla receptkunder. Brukaren kan välja att antingen betala kontant, via faktura eller delbetalningsavtal . Skulle man vilja avsluta sitt Apodosabonnemang går det att göra när som helst.

Här kan du ladda ner och skriva ut FAQ:

FAQ Apodos för vårdpersonal

Hör av dig mellan 8-18

Har du några frågor om Apodos eller vill komma i kontakt med våra kundansvariga går det utmärkt att kontakta vår kundservice mellan 08.00 och 18.00 måndag till fredag: 

  • Vårdpersonal och förskrivare: 0771 - 210 210.
  • Privatpersoner: 0771 - 450 450.
  • Det går också bra att maila till apodos@apoteket.se
  • Faxnummer: 018 - 501 135