Gå till innehåll
Sidfot
logo
  • Handla på Apoteket
    • Apotek & öppettider
    • Så e-handlar du
    • Leveransalternativ
    • Betalalternativ
    • Trygg e-handel
    • Handla åt någon annan
  • Support
    • Frågor & svar
    • Kontakta oss
    • Retur & reklamation
    • How to buy in other languages
  • För dig med läkemedel
    • Vår syn på läkemedel
    • Kroniska behandlingar
    • Äldre och läkemedel
    • Rådgivning
    • Extra stöd
    • Läkemedel och miljön
    • Hämta ut recept
    • Så fungerar receptköp*
  • Om Apoteket
    • Det här är Apoteket
    • Jobba på Apoteket
    • Pressrum
    • Våra egna varumärken
    • Apotekets kundklubb
    • Customer Club Registration
  • Mer från Apoteket
    • För vårdgivare & företag
    • Apodos
    • För leverantörer
    • Vår app
    • Våra filmer
Följ oss
FacebookInstagramYoutube
logo
Trygg e handelTillstånd av läkemedelsverketTillstånd av läkemedelsverket
KöpvillkorIntegritetspolicyCookiepolicyKundklubbens integritetspolicyMedlemsvillkor
© Apoteket AB 2009 - 2023-10-02 13:13:45 srv 206 branch 2023.14.0.13189-develop
Varukorg
Du har 0 produkter i din varukorg.
Favoriter
Varukorg
Du har 0 produkter i din varukorg.
KampanjerKloka RådKundklubbTjänsterApoteket liveVarumärkenDoskund
Apotekets visselblåsartjänst
Hem/Om Apoteket/Policyer/Visselblåsartjänst
En kvinna håller ena knytnäven framför munnen och ser fundersam ut.

Visselblåsartjänst

Vi vill att alla som jobbar hos oss ska känna sig trygga med att säga ifrån om något bryter mot vår uppförandekod. Även du som inte är anställd på Apoteket, till exempel som kund eller leverantör, kan anmäla om du misstänker allvarliga missförhållanden.

Visselblåsning

I vår verksamhet följer vi lagar och regler, och vi värnar om säkerhet och respekt för alla människor som berörs av vår verksamhet. Det inkluderar både anställda, kunder och leverantörer.

Som ett led i detta har Apoteket upprättat en särskild kanal för att underlätta för visselblåsare att rapportera om oegentligheter eller andra allvarliga missförhållanden. Genom att påtala fel och missförhållanden kan du hjälpa Apoteket att bli bättre! 

Visselblåsartjänsten kan användas för att lämna information om allvarliga missförhållanden. Du behöver inte ha bevis för din misstanke, men visselblåsartjänsten ska användas i god tro. Följande är exempel på handlingar som kan vara föremål för rapportering:

  • Ekonomisk brottslighet, t.ex. mutor eller bedrägeri,
  • Konkurrens- och kartellrättsliga överträdelser,
  • Allvarliga fall av diskriminering och trakasserier,
  • Systematiska och allvarliga brister i arbetsmiljö,
  • Systematiska och allvarliga brister i patientsäkerhet,
  • Allvarlig felhantering av personuppgifter (brott mot GDPR) samt
  • Allvarliga miljöbrott

För andra typer av anmälningar, klagomål eller frågor hänvisar vi till vår kundservice.

Så här hanteras din anmälan

Du rapporterar enkelt genom att skicka ett mejl till compliance@apoteket.se. 

Din anmälan behandlas konfidentiellt och enbart Visselblåsaransvariga får del av anmälan. De bedömer ärendet och leder en eventuell utredning. Om ärendet inte bedöms utgöra ett formellt visselblåsarärende kan det vid behov överlämnas till ansvarig chef för fortsatt utredning och åtgärd.

Anmäl allvarliga missförhållanden

Du som extern part (t.ex. leverantör, kund, partner) kan rapportera allvarliga missförhållanden som rör vårt bolag. Exempel är allvarliga oegentligheter, korruption, mutor, miljöbrott, brott mot människors säkerhet eller andra lagbrott.

  • Så rapporterar du: Anmäl via e-post/telefon/post nedan. Du kan välja att uppge din identitet och kontaktuppgifter för att underlätta dialog och uppföljning.
  • Bekräftelse & återkoppling: Vi bekräftar din rapport inom 7 dagar och lämnar återkoppling om åtgärder inom 3 månader, (i den mån det är möjligt med hänsyn till sekretess och utredning).
  • Sekretess & skydd: Vi hanterar din rapport konfidentiellt. Det är förbjudet med repressalier mot rapporterande personer som agerar med skälig grund.
  • Personuppgifter (GDPR): Dina uppgifter behandlas endast för att utreda rapporten, med begränsad åtkomst, säker lagring och begränsad lagringstid.
  • Extern rapportering: Du kan också vända dig till behöriga tillsynsmyndigheter med externa rapporteringskanaler.

Kontakter på Apoteket:

  • E-post: compliance@apoteket.se
  • Telefon: Juridik via växel 010 - 447 50 00 (vardagar 09–16)
  • Post: Apotekets visselblåsartjänst, Box 3001, 169 03 Solna

För andra typer av anmälningar, klagomål eller frågor hänvisar vi till vår kundservice på telefonnummer 0771 450 450.

Se även

  • Farmaceuter i ett apotek.
    Policyer och uppförandekod
  • Ett apotek.
    Verksamhet och vision
  • En kund och en farmaceut på ett apotek.
    Bolagsstyrning