Information kring utskick från Apoteket

Det förekommer att bedragare felaktigt utger sig för att vara Apoteket eller att de har ett samarbete med Apoteket. Det rör sig om fall när bedragare har ringt upp våra kunder, skickat bluffmejl/bluffsms eller har lagt in bluffannonser på sociala media där de har försökt att sälja produkter som Apoteket inte står bakom.

Dessa annonser, mejl och sms kan vara förhållandevis välgjorda och även innehålla Apotekets logga. Vi vill därför uppmana våra kunder att vara vaksamma om man misstänker att Apoteket inte är avsändare. Apoteket kommer aldrig att fråga efter ditt kortnummer, kontonummer, bank-id eller lösenord via e-post, sms eller telefon och har du fått ett sådant meddelande eller fråga är det alltid fråga om ett bluffmeddelande eller bluffsamtal.

Apoteket skickar endast mejl till kunder från e-postadresser som slutar på:

@apoteket.se eller @kundklubb.apoteket.se

Apoteket skickar endast sms från följande avsändare:

Apoteket

+46700861041 (vid förfrågan om uppdaterad e-postadress)

Våra samarbetspartners skickar e-post från adresser som slutar på:

@reflect.se, @ilsurvey.se och @evry.com (utför våra NKI-undersökningar) och

@utskick.novusopinion.se, @novus.se eller @novusopinion.se, @norstatsurveys.com (utför kundundersökningar)

Våra samarbetspartners skickar sms från följande avsändare:

PostNord (meddelande om leverans)

Avsändarinformationen i ett e-postmeddelande ("från"-fältet) kan förfalskas för att dölja dess riktiga adress. Om du har fått ett mejl eller sms som ser ut att komma från Apoteket, men som du misstänker är falskt ska du:

• inte klicka på länkar i det

• inte öppna bilagor

• inte svara på meddelandet.

Vår rekommendation är istället att du raderar mejlet eller sms:t.