Viktigt om våra produkter och tjänster

Här hittar du information som berör dig som kund.

2016-11-08

Det förekommer att bedragare felaktigt utger sig för att vara Apoteket eller att de har ett samarbete med Apoteket. Det rör sig om fall när bedragare har ringt upp våra kunder, skickat bluffmejl/bluffsms eller har lagt in bluffannonser på sociala media där de har försökt att sälja produkter som Apoteket inte står bakom.

Dessa annonser, mejl och sms kan vara förhållandevis välgjorda och även innehålla Apotekets logga. Vi vill därför uppmana våra kunder att vara vaksamma om man misstänker att Apoteket inte är avsändare. Apoteket kommer aldrig att fråga efter ditt kortnummer, kontonummer, bank-id eller lösenord via e-post, sms eller telefon och har du fått ett sådant meddelande eller fråga är det alltid fråga om ett bluffmeddelande eller bluffsamtal.

Apoteket skickar endast mejl till kunder från e-postadresser som slutar på:

@apoteket.se eller @kundklubb.apoteket.se

Apoteket skickar endast sms från följande avsändare:

Apoteket

+46700861041 (vid förfrågan om uppdaterad e-postadress)

Våra samarbetspartners skickar e-post från adresser som slutar på:

@reflect.se och @evry.com (utför våra NKI-undersökningar) och

@utskick.novusopinion.se, @novus.se eller @novusopinion.se (utför kundundersökningar)

Våra samarbetspartners skickar sms från följande avsändare:

PostNord (meddelande om leverans)

Avsändarinformationen i ett e-postmeddelande ("från"-fältet) kan förfalskas för att dölja dess riktiga adress. Om du har fått ett mejl eller sms som ser ut att komma från Apoteket, men som du misstänker är falskt ska du:

• inte klicka på länkar i det

• inte öppna bilagor

• inte svara på meddelandet.

Vår rekommendation är istället att du raderar mejlet eller sms:t. 

Varning för erbjudanden från Vitality Club

​​

​​2016-08-31

Kunder har hört av sig om falska mejl och annonser med erbjudanden från företaget Vitality Club som ser ut att komma från Apoteket. Lämna inte ut några uppgifter om du stöter på dessa erbjudanden.

Via e-post har kunder blivit erbjudna gratis provpaket med produkter, bland annat testosteron, från en avsändare där Apotekets namn ingår. Det finns även erbjudanden om prover av grönt kaffe i annonser med Apotekets namn och logga. Både mejl och annonser leder till erbjudanden från företaget Vitality Club.

Företaget Vitality Club är varken en del av, eller har någon samhörighet med Apoteket.

Vi ber våra kunder att vara vaksamma och att inte lämna ut några uppgifter i det fall de blir uppvaktade via dessa mejl eller annonser. Har du som kund ytterligare frågor, kontakta vår kundtjänst.

Konsumentverket varnar också kunder för erbjudanden från Vitality Club. Mer information finns på Konsumentverkets hemsida.

Mail om att prova Grönt Kaffe utan kostnad kommer inte från Apoteket

2016-07-11

Under förra veckan har ett antal av våra kunder tyvärr utsatts för bedrägeriförsök. Via e-post har de blivit erbjudna att prova Grönt kaffe utan kostnad från en avsändare som utger sig för att vara Apoteket.

Vi vill informera våra kunder om att företaget som skickar dessa e-postmeddelanden inte är en del av eller har någon samhörighet med Apoteket och att detta inte är ett arbetssätt som Apoteket använder sig av. Vi ber våra kunder att vara vaksamma och att inte lämna ut några uppgifter i det fall du blir kontaktad på detta sätt. Har du fler frågor kan du kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 0771-450 450 eller kundservice@apoteket.se.

Använd inte depotplåstret Fentanyl Orion 12µg/h med batchnummer P0059AB0AA

2016-06-30

Tillverkaren av det smärtlindrande plåstret Fentanyl Orion drar in en tillverkningssats av läkemedlet med styrkan 12 mikrogram/timme. Om du har förpackningar märkta med det aktuella batchnumret, lämna in dem på närmaste apotek omedelbart.

Anledningen till indragningen är att ett plåster med styrkan 25 mikrogram/timme har hittats i en förpackning med styrkan 12 mikrogram/timme, vilket alltså innebär drygt dubbel styrka jämfört med den önskade.

Plåstren med styrkan 25 mikrogram/timme är också ungefär dubbelt så stora jämfört med styrkan 12 mikrogram/timme. Styrkan finns dessutom tryckt på klisterytans skyddsfolie. Däremot är kuverten som plåstren är individuellt förpackade i lika stora för de två olika styrkorna.

Att dosera läkemedlet fel kan innebära livsfara. Har du läkemedel hemma av den aktuella tillverkningssatsen, använd dem inte och lämna in dem så fort du har möjlighet till närmaste apotek så får du en ersättningsprodukt.

Så känner du igen förpackningen

Den aktuella förpackningen av läkemedlet är märkt:

Fentanyl Orion
12 mikrogram/timme
Batch nr: P0059AB0AA

Det är inte sannolikt att det finns fler felaktiga plåster i denna batch men det kan inte uteslutas, därför görs indragningen.

Läkemedlet är receptbelagd och används vid svår kronisk smärta hos vuxna och vid långtidsbehandling av svår kronisk smärta hos barn över 2 år.

Apoteket tar tillbaka efterfakturering av Apodoskunder

2016-05-16

Apoteket har beslutat att dra tillbaka den efterfakturering som gjorts till drygt 14 000 Apodoskunder.

– Vi har lyssnat på kritiken från kunder och andra. Vi borde redan från början tagit ansvar för det problem som vi själva skapat och vi ber våra kunder om ursäkt, säger Apotekets vd Ann Carlsson.

Kunder som berörs kommer att få information inom de närmaste dagarna.

Du som fått en efterfakturering och har frågor kan redan nu kontakta vår kundtjänst på 0771-450 450. Kundtjänsten har öppet vardagar kl 8.00-18.00.

Telefonsamtal om presentkort kommer inte från Kundklubben

2016-04-14

I veckan har ett antal av våra kunder tyvärr utsatts för bedrägeriförsök. Via telefon utger sig en person för att vara anställd på Apoteket och utlovar ett presentkort på 1000 kronor till dem som är medlemmar i Apotekets Kundklubb.

Vi vill informera våra kunder om att personen som utför dessa samtal inte är anställd av Apoteket och att detta inte är ett arbetssätt som Apoteket använder sig av. Vi ber våra kunder att vara vaksamma och att inte lämna ut några uppgifter i det fall du blir kontaktad på detta sätt. Har du fler frågor kan du kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 0771-450 450 eller kundklubb@apoteket.se.

Apoteket drar tillbaka barntandborste Alfons Åberg

2016-02-19

Apoteket har genomfört en indragning av en Alfons Åberg barntandborste (0-3 år) eftersom tandborsten har ett tillverkningsfel. 

Tillverkningsfelet är att gummibeklädnaden på tandborsttoppen kan lossna om ett barn exempelvis tuggar på tandborsten.

Vi uppmanar alla kunder som har köpt tandborsten att reklamera den på ett apotek för att få annan barntandborste eller pengarna tillbaka enligt Apotekets Kvalitetsgaranti.

Läs pressmeddelandet