Aktuellt om våra produkter och tjänster

Här hittar du information som berör dig som kund.

Viktig information till dig som är fakturakund hos Apoteket

Apoteket har valt att byta fakturapartner från PayEx till Collector Bank. Bytet sker den 1 december 2019 och anledningen är att vi ser möjligheter till förbättringar för dig som kund. Bland annat kan du snabbt och smidigt överblicka och betala din faktura via Collector Banks hemsida eller app och allt samlas på en faktura, oavsett vad du handlar. I samband med bytet ändrar vi namn på tjänsten från Apoteket Kontokredit till Apoteket Månadsfaktura.

Din faktura eller e-faktura kommer fortsätta skickas till dig som vanligt efter bytet och betalas därefter till det nya bankgirot 5362-0092.

Om du är autogirokund hos Apoteket och vill fortsätta betala via autogiro även med Collector Bank, behöver du ansöka om nytt autogiroavtal med Collector Bank till det nya bankgirot 5362-0092. Detta kan du göra via din internetbank efter 1 december 2019 alternativt skickar du in ansökningsblanketten för autogiro redan idag, se länk längre ner på sidan. Ansökningsblanketten skickas till Collector Bank.

I korthet gäller nu följande för Apoteket Månadsfaktura:
Apoteket Månadsfaktura är räntefri. Om du väljer att delbetala tillkommer en månatlig aviavgift på 19 kr. Exempelvis ger en skuld på 2 300 kr som återbetalas på 12 månader, en effektiv ränta på 19,35 % och ett totalt återbetalningsbelopp på 2 528 kr (2019-12-01). Månadsbeloppet blir i detta exempel 211 kr. I början av 2020 sänker vi aviavgiften på autogiro till 14 kr.

Varmt välkommen att fortsätta som fakturakund till Apoteket hos Collector Bank!

Frågor om Apoteket Månadsfaktura? Välkommen att kontakta Collector Bank:
E-post: apoteket@collectorbank.se
Telefon:
010-161 00 14

Ansökan om autogiroavtal

För mer detaljer och slutkundsvillkor.

Det förekommer att bedragare felaktigt utger sig för att vara Apoteket eller att de har ett samarbete med Apoteket. Det rör sig om fall när bedragare har ringt upp våra kunder, skickat bluffmejl/bluffsms eller har lagt in bluffannonser på sociala media där de har försökt att sälja produkter som Apoteket inte står bakom.

Dessa annonser, mejl och sms kan vara förhållandevis välgjorda och även innehålla Apotekets logga. Vi vill därför uppmana våra kunder att vara vaksamma om man misstänker att Apoteket inte är avsändare. Apoteket kommer aldrig att fråga efter ditt kortnummer, kontonummer, bank-id eller lösenord via e-post, sms eller telefon och har du fått ett sådant meddelande eller fråga är det alltid fråga om ett bluffmeddelande eller bluffsamtal.

Apoteket skickar endast mejl till kunder från e-postadresser som slutar på:

@apoteket.se eller @kundklubb.apoteket.se

Apoteket skickar endast sms från följande avsändare:

Apoteket

+46700861041 (vid förfrågan om uppdaterad e-postadress)

Våra samarbetspartners skickar e-post från adresser som slutar på:

@reflect.se, @ilsurvey.se och @evry.com (utför våra NKI-undersökningar) och

@utskick.novusopinion.se, @novus.se eller @novusopinion.se, @norstatsurveys.com (utför kundundersökningar)

Våra samarbetspartners skickar sms från följande avsändare:

PostNord (meddelande om leverans)

Avsändarinformationen i ett e-postmeddelande ("från"-fältet) kan förfalskas för att dölja dess riktiga adress. Om du har fått ett mejl eller sms som ser ut att komma från Apoteket, men som du misstänker är falskt ska du:

• inte klicka på länkar i det

• inte öppna bilagor

• inte svara på meddelandet.

Vår rekommendation är istället att du raderar mejlet eller sms:t. 

Många har engagerat sig i det nästan 400 år gamla Apoteket Svanen som brottats med dålig lönsamhet. Apoteket vill nu lyfta fram Svanens unika kulturhistoriska värden, men först måste det skapas långsiktiga praktiska förutsättningar.

Under sommaren kommer Apoteket Svanen att hålla stängt på grund av utmaningar med farmaceutbemanningen och beräknas öppna igen efter semestrarna. Under sommaruppehållet kommer Apoteket och Paulssons fastigheter att fortsätta sin gemensamma planering. Samtal har förts i en positiv och konstruktiv anda under de senaste veckorna med ambitionen att hitta en bra lösning.

Apoteket kommer även att fortsätta dialogen med Lunds kommun, Kulturen och andra intressenter för att hitta samarbeten som kan fylla apoteket Svanen med liv och människor.
– Så snart det finns mer information kommer vi att berätta så öppet som det bara går, men vi måste låta processen ha sin gång. Viljan att Svanen ska fortsätta hjälpa krassliga lundabor är stark hos all alla parter, säger Markus Sjöqvist, kommunikationschef på Apoteket.

Fakta och bakgrund

Apoteket Svanen är ett av fyra kulturapotek som Apoteket driver. Övriga är Apoteket Lejonet i Malmö samt Apoteket Storken och Apoteket Korpen i Stockholm.
Sedan det blev känt att Apoteket planerade att stänga Svanen har lundabor, politiker och föreningar hört av sig till Apoteket och vädjat om en omprövning. Det stora engagemanget gör att Apoteket tror sig kunna vända Svanens utmaningar till dess styrkor.

Information om fullmakter i Apotekets app och på apoteket.se

2017-02-17

Idag skriver Jönköpings-Posten och GT om en apotekskund som upplevt problem med fullmakter i Apotekets app. Vi har undersökt ärendet och kan nu bekräfta att det inte rör sig om ett systemfel som påverkar fler användare.

Upplever du problem, känner osäkerhet kring de uppgifter du ser eller har frågor om appen eller fullmakter ber vi dig att kontakta Apotekets Kundservice på 0771-450 450.

Om fullmakter

Sedan i maj 2016 har kunder som loggar in i appen eller på apoteket.se kunnat se sina fullmakter. Det innebär att du kan hantera alla dina aktuella fullmakter som är registrerade i det nationella receptregistret hos e-Hälsomyndigheten.

Med tjänsten är det nu möjligt att både avsluta, tidsbegränsa och ge fullmakter, vilket underlättar fullmaktshanteringen för många apotekskunder.

Så här fungerar fullmakter i Apotekets app och på apoteket.se:

Fullmakterna syns endast när man loggar in med bank-ID. Alla fullmakter som syns i appen eller på apoteket.se är kopplade till ett personnummer. Du kan se alla fullmakter som är kopplade till ditt personnummer – även sådana som registrerats tidigare.

Här kan du läsa mer om fullmakter och hur de fungerar

Här kan du läsa mer om vår app