Viktigt om våra produkter och tjänster

Här hittar du information som berör dig som kund.

Information om fullmakter i Apotekets app och på apoteket.se

2017-02-17

Idag skriver Jönköpings-Posten och GT om en apotekskund som upplevt problem med fullmakter i Apotekets app. Vi har undersökt ärendet och kan nu bekräfta att det inte rör sig om ett systemfel som påverkar fler användare.

Upplever du problem, känner osäkerhet kring de uppgifter du ser eller har frågor om appen eller fullmakter ber vi dig att kontakta Apotekets Kundservice på 0771-450 450.

Om fullmakter

Sedan i maj 2016 har kunder som loggar in i appen eller på apoteket.se kunnat se sina fullmakter. Det innebär att du kan hantera alla dina aktuella fullmakter som är registrerade i det nationella receptregistret hos e-Hälsomyndigheten.

Med tjänsten är det nu möjligt att både avsluta, tidsbegränsa och ge fullmakter, vilket underlättar fullmaktshanteringen för många apotekskunder.

Så här fungerar fullmakter i Apotekets app och på apoteket.se:

Fullmakterna syns endast när man loggar in med bank-ID. Alla fullmakter som syns i appen eller på apoteket.se är kopplade till ett personnummer. Du kan se alla fullmakter som är kopplade till ditt personnummer – även sådana som registrerats tidigare.

Här kan du läsa mer om fullmakter och hur de fungerar

Här kan du läsa mer om vår app

2016-11-08

Det förekommer att bedragare felaktigt utger sig för att vara Apoteket eller att de har ett samarbete med Apoteket. Det rör sig om fall när bedragare har ringt upp våra kunder, skickat bluffmejl/bluffsms eller har lagt in bluffannonser på sociala media där de har försökt att sälja produkter som Apoteket inte står bakom.

Dessa annonser, mejl och sms kan vara förhållandevis välgjorda och även innehålla Apotekets logga. Vi vill därför uppmana våra kunder att vara vaksamma om man misstänker att Apoteket inte är avsändare. Apoteket kommer aldrig att fråga efter ditt kortnummer, kontonummer, bank-id eller lösenord via e-post, sms eller telefon och har du fått ett sådant meddelande eller fråga är det alltid fråga om ett bluffmeddelande eller bluffsamtal.

Apoteket skickar endast mejl till kunder från e-postadresser som slutar på:

@apoteket.se eller @kundklubb.apoteket.se

Apoteket skickar endast sms från följande avsändare:

Apoteket

+46700861041 (vid förfrågan om uppdaterad e-postadress)

Våra samarbetspartners skickar e-post från adresser som slutar på:

@reflect.se och @evry.com (utför våra NKI-undersökningar) och

@utskick.novusopinion.se, @novus.se eller @novusopinion.se (utför kundundersökningar)

Våra samarbetspartners skickar sms från följande avsändare:

PostNord (meddelande om leverans)

Avsändarinformationen i ett e-postmeddelande ("från"-fältet) kan förfalskas för att dölja dess riktiga adress. Om du har fått ett mejl eller sms som ser ut att komma från Apoteket, men som du misstänker är falskt ska du:

• inte klicka på länkar i det

• inte öppna bilagor

• inte svara på meddelandet.

Vår rekommendation är istället att du raderar mejlet eller sms:t.