Apoteket - Apodos, patient

Apodos – enkelt och säkert

Apodos från Apoteket gör det enklare och säkrare för dig att ta din medicin. Du behöver till exempel aldrig oroa dig för att dosera fel. Dessutom är påsarna lätt att ta med sig.

Apodos är en Apoteketstjänst för dosförpackade läkemedel. Varje dospåse innehåller de läkemedel som du ska ta vid ett och samma tillfälle och är tydligt märkt med dina personuppgifter, vad påsen innehåller och när läkemedlen i påsen ska tas. Det gör att du alltid kan vara säker på att du tar rätt läkemedel vid rätt tidpunkt.

De flesta kan få Apodos

Alla som tar flera läkemedel dagligen och behöver hjälp med sin läkemedelshantering kan få Apodos. Vill du påbörja tjänsten kontaktar du din läkare.

Så levereras Apodos

Apodos kan hämtas ut på lokalt apotek eller hos apoteksombud. Om du betalar vi faktura eller har delbetalning kan leverans även ske till serviceboende eller sjukhus. Du kan däremot inte få dina rullar med Apodosläkemedel hemskickade.

Dosrullarna innehåller ofta särskilda läkemedel som inte får skickas per brev. Detta för att förhindra att läkemedel som kan vara begärliga för andra människor inte ska komma i orätta händer och orsaka skada. Hur Apodos levereras kommer du överens om med förskrivande läkare eller dosapoteket. Detta gäller även för de läkemedel som inte dosförpackas. 

Beställ läkemedel som inte dosförpackas samt övriga apoteksvaror

De läkemedel som du använder och som inte kan dosförpackas – till exempel brustabletter, salvor och läkemedel du ska ta vid behov – kan du beställa och få levererade tillsammans med dina dospåsar. Detsamma gäller egenvård från Apoteket som till exempel schampo och andra hudvårdsprodukter. Hela sortimementet hittar du på Apoteket.se. Du beställer läkemedel och egenvårdsprodukter genom att ringa kundservice. Här kan du ladda ner vår broschyr om egenvård och tillhörande beställningsblanket.

Egenvård

Beställningsblankett

Du kan också beställa läkemedel som inte dosförpackas och andra apoteksvaror via Mina recept här på hemsidan och få de levererade till önskad adress/utlämningsställe.

En eller två veckors förbrukning

Du kommer nu att få dina läkemedel dosförpackade för en eller två veckors förbrukning åt gången. Innan dina läke­medel skickas till dig ser vi på Apoteket till att de genomgår en farmaceutisk kontroll, där det säkerställs att de passar ihop och att inga dubbletter förekommer. Allt för att högsta säkerhet och kvalitet ska kunna säkerställas.

Fördelar med Apodos: 

  • Det är enkelt – tabletter och kapslar finns samlade i en och samma dospåse.
  • Det ökar friheten – Apodospåsarna är lätta att ta med sig.
  • Du får större kontroll – du behöver aldrig oroa sig för att dosera fel.

Här kan du ladda ner och läsa våra broschyrer om Apodos:

FAQ från brukaren

Vilka läkemedel kan man få i Apodospåsar?

Det är endast fasta beredningar (tabletter och kapslar) som kan dosförpackas. De läkemedel som inte kan dosförpackas, t ex ögondroppar och flytande läkemedel, levereras i sina originalförpackningar. Apoteket arbetar för att en så stor del av antalet förskrivna läkemedel som möjligt ska kunna dosförpackas.

Kan man beställa andra produkter från Apoteket?

Ja. Egenvårdsprodukter, som exempelvis hudkräm, schampo och tandborstar kan beställas, och levereras då samtidigt med Apodospåsarna. Kontakta Kundservice så hjälper de dig med din beställning.

Hur använder jag Apodosboxen?

Apodosboxen går att beställa mot en kostnad via Kundservice och den är lätt att använda. För att fylla på med nya doser öppnar du locket och lägger ner din nya dosrulle. Dra ut den första påsen genom glipan i locket. Sen är det bara att dra ut nästa påse och riva av.

Hur gör jag om jag behöver Apodosläkemedel för längre tid än två veckor?

När ett läkemedel dosförpackats får det en kortare hållbarhetstid än om det legat kvar i sin originalförpackning. Man rekommenderar därför att dosförpackade läkemedel inte lämnas ut för längre perioder än en månad åt gången. Hur dina behov av större läkemedelsuttag ska lösas avgörs av Apoteket i varje enskilt fall då det till stora delar beror på vilka läkemedel du använder och om du kan hantera hela förpackningar. Kontakta vår Kundservice för mer information.

Jag vill ha mina dosläkemedel tillfälligt skickade till en annan adress. Kostar det något extra?

Ja, det kostar 100 kronor som engångskostnad för att få dosläkemedlen till en annan adress tillfälligt. Kontakta Kundservice för mer information.

Vid en akut ändring av läkemedel, hur lång tid tar det innan man har sina nya rullar?

Om beställningen sker före klockan 12 levereras de nya doserna dagen efter till ditt lokala apotek, om ingen annan överenskommelse finns.

Vad gör jag om jag tappar bort en påse eller tappar ut tabletter på golvet?

Om du av någon anledning skulle tappa bort eller råkar förstöra innehållet i en påserekommenderar vi att du tar motsvarande påse i sista dagens dos. På så sätt är möjligheten större att du hinner få den borttappade dosen innan du ska ta din sista dos. Beställ en ny dos genom att kontakta vår Kundservice.

Hur länge är mitt dosrecept giltigt?

Läkemedlen på dosreceptet är giltiga i maximalt ett år. När slutet av giltighetstiden närmar sig får du påminnelser om detta. Du kan välja att få påminnelserna fr o m 3 månader, 2 månader eller 1 månad innan sista leverans. 

Hur betalar jag för Apodos?

Apodos går att betala kontant, via faktura eller delbetalning. Om du väljer att betala kontant så betalar du dina Apodosrullar när du hämtar ut dina läkemedel på ditt apotek. Dina Apodosläkemedel betalas enklast via faktura. Väljer du att betala fakturan via autogiro så tillkommer ingen avgift. Väljer du delbetalning, så kan du välja att betala hela beloppet på en gång eller dela upp betalningen. Aviseringsavgift tillkommer. Eftersom alla apotek har tystnadsplikt innehåller fakturan inga uppgifter om dina mediciner.

Hur sparas mina personliga uppgifter?

Uppgifter om dina läkemedel sparas i e-hälsomyndighetens databas i 15 månader. E-hälsomyndigheten ser till att alla apotek har tillgång till de databaser och IT-system som behövs vid expedition av läkemedel.

Vart vänder jag mig om jag inte vill vara Apodoskund längre?

En kund som inte vill eller känner att den inte behöver vara Apodoskund längre, tar kontakt med sin läkare. Läkaren avgör om kunden helt ska sluta med medicineringen eller om medicinen ska skrivas ut på recept i fortsättningen. Sen meddelar läkaren vidare till dosapoteket. Kunden måste ha nya recept om hon ska fortsätta med medicinering utan att ha Apodos.