Behandla IBS

Lindra din känsliga tarm

Om du har fått diagnosen IBS av läkare men inte fått några tydliga råd om hur du ska hantera symtomen, kan vi på Apoteket hjälpa dig med råd och produkter som förebygger och lindrar dina besvär.

Mjölksyrabakterier

Mjölksyrabakterier, till exempel i naturläkemedlet Trevis, anses kunna påverka tarmens bakterieflora och kan användas för normalisering av tarmfloran vid tillfälliga tarmbesvär såsom lindrig diarré och förstoppning. 

Det pågår forskning kring andra preparat innehållande mjölksyrebakterier och deras påverkan på hälsan.

Fibrer bidrar till bra maghälsa

Fibrer är viktiga för att tarmen ska fungera normalt och bidrar till en god maghälsa. Tarmen får mer att arbeta med och tarminnehållet får en smidigare konsistens.

Fibrer hittar du i växtriket. I spannmålsprodukter som mjöl, grovt bröd och fiberpasta finns olösliga fibrer. Och i grönsaker, rotsaker och frukt finns gelbildande och lösliga fibrer.

Önskar du att öka intaget av fibrer är ett tips att öka mängden långsamt.

Lösliga fibrer – bäst dokumenterad hälsoeffekt vid IBS

Det är bra med en blandad kost och en någorlunda jämn daglig mängd av fibrer. Då kan du undvika att den ovana magen reagerar kraftigt om du plötsligt äter mer fibrer än magen är van vid. Det kan annars resultera i gasbildning och uppblåsthet.

På Apoteket hittar du flera olika typer av fibertillskott som kan hjälpa dig till ett lagom stort dygnsintag av fibrer för din mage. Exempel på fiberpreparat är kosttillskotten Sunwic och Husk och läkemedlet Vi-Siblin som till största del bara innehåller lösliga fibrer. Du hittar dem i produktlistan nedan. 

Växtbaserat läkemedel kan lindra IBS

Har du fått diagnosen IBS kan du pröva Iberogast. Det är ett växtbaserat läkemedel som kan lindra symtom vid känslig mage och tarm såsom magknip, uppsvälldhet och illamående. Läkemedlet kan användas av vuxna och barn från 12 år och droppas i en liten mängd vätska och tas före eller i samband med måltid. Rekommenderas inte till gravida och ammande.

Livsstilen påverkar din mage

Din livsstil kan ha en betydande effekt på din mage och dina tarmar. Symtomen kan förvärras av stress och problemen kan minska när du slappnar av. Även mycket stillasittande kan bidra till en sämre maghälsa.

Vad kan jag göra själv mot IBS?

Ät långsamt, tugga maten ordentligt och undvik tuggummi så sväljer du mindre luft. Motionera regelbundet. Att röra sig regelbundet kan hjälpa till att bidra till en bättre mag-och tarmfunktion. Öka fibermängden i kosten lite i taget, så magen hinner vänja sig.

Ibland kan det vara lättare att ändra inslagen i kosten med hjälp av kosttillskott än att lägga om matvanorna helt. Så småningom kan du kanske klara att äta mer mat med gelbildande/lösliga fibrer.

Ta kontakt med sjukvården om du

  • Plötsligt får mycket ont i magen.
  • Du kräks och maginnehållet ser ut som kaffesump eller innehåller blod. 
  • Har blod eller slem i avföringen. 
  • Kan koppla symtomen till mjölkprodukter eller mat som innehåller gluten. Det kan tyda på intolerans mot laktos eller gluten.
  • Minskar mycket i vikt eller får mindre lust att äta. 
  • Är över 50 år och får besvär från magen som du inte haft tidigare.
  • Har långvariga besvär som inte går över eller blir bättre.

Film - det här händer i magen vid IBS