Ökad patientsäkerhet och omsorg

Apoteket - Apodos, personal

Användning av Apodos ökar patientsäkerheten. Risken för förväxlingar minskar och du vet att brukaren alltid får rätt medicin vid rätt tidpunkt. 

Apodos frigör även tid för sjuksköterskan då man slipper dela i dosett och utdelning av medicin kan delegeras till en undersköterska eller ett vårdbiträde. Det är tid som istället kan användas till vård och omtanke. Även kassation av läkemedel minskar då man endast får läkemedel för max fjorton dagars förbrukning åt gången. Det sparar både kostnader och miljö.

Alla kan ta Apodos

Apodos levereras var sjunde eller var fjortonde dag. Alla som tar flera läkemedel dagligen och behöver hjälp med sin läkemedelshantering kan få Apodos. Det gäller patienter: 

  • Inom kommunal omsorg
  • De som bor hemma

Om en patient ska få börja med Apodos eller inte är ett beslut som läkaren tar, utifrån varje landstings riktlinjer. 

Se Apotekets film om Apodos

Från produktion till dokumentation

När en läkare förskrivit Apodos kontrolleras receptet av farmacuter på Apoteket. Vi säkerställer att alla läkemedel passar ihop och att inga dubbletter förekommer. Därefter produceras dospåsarna. 

Varje påse fotograferas för att säkerställa att innehållet är rätt. Dessutom dokumenteras hela processen för att enkelt kunna spåras vid behov. För att snabbt och enkelt komma igång med Apodos erbjuder vi även en introduktion/uppföljning till vårdpersonal.

Maila kundservice för mer information.

Därför ska du använda Apodos

Apoteket - Dospåse

För dig som ännu inte kommit igång med Apodos. Här har vi samlat 10 mycket bra skäl till att börja göra det.

Det är enkelt för brukaren

De tabletter och kapslar som ska tas vid ett tillfälle finns samlade i en och samma dospåse.

Det ökar friheten för brukaren

Apodospåsar är lätta att ta med sig.

Större kontroll över läkemedlen

Brukaren behöver aldrig oroa sig för att dosera fel.

Större patientsäkerhet

Farmaceutisk kontroll säkerställer att läkemedlen passar ihop och att inga dubbletter förekommer.

Du frigör tid

Apodos frigör tid mot att dela läkemedel i dosett.

Stressen minskar

Du får mer tid för annat samtidigt som oro över feldoseringar försvinner.

Du får en bättre arbetsmiljö

Minskad stress och mer tid ger en bättre arbetsmiljö.

Sparar pengar

Apodos leder till mindre kassation av läkemedel.

Lätt att få hjälp

Kontakta Apotekets Kundservice om du har några frågor

Hör av dig mellan 8-17

Har du några frågor om Apodos eller vill komma i kontakt med våra kundansvariga går det utmärkt att kontakta vår kundservice mellan 08.00 och 17.00 måndag till fredag. 

  • Vårdpersonal och förskrivare: 0771 - 210 210.
  • Privatpersoner: 0771 - 450 450.
  • Det går också bra att maila till apodos@apoteket.se
  • Faxnummer: 018 - 501 135

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna

Blanketter och information

Här hittar du alla blanketter och broschyrer du behöver för att komma igång med att använda Apodos.

Apodos - Informationsbroschyr till brukare 

Apodos - Betalningslösning

Apodos - Val av betalningssätt

Autogiroansökan

Kreditansökan med delbetalning

Apodos - Avvikelseanmälan

Apodos - Avvikelseanmälan

Apodos - Blanketter då kommunikation via Pascal inte är möjlig

Apodos - Extrabeställningar

Apodos - Faxmeddelande

Apodos - Patient vilande/aktiverad/flyttad/avslutad

Apodos - Patientbundna originalförpackningar

Apodos - Personuppgifter

Apotekets Egenvårdsprodukter

Apodos - Dosrecept

 Så här ser ett dosrecept ut 

 

 

 

Läs våra broschyrer

Här finns våra broschyrer om Apodos. Vill du att vi ska skicka någon av dessa till dig så går det utmärkt. Kontakta i så fall vår kundservice mellan 08.00 och 17.00 måndag till fredag:

  • Vårdpersonal och förskrivare: 0771 - 210 210.
  • Privatpersoner: 0771 - 450 450.
  • Det går också bra att maila till apodos@apoteket.se

Apodos - Informationsbroschyr till brukare 

Liten informationsfolder till brukare

Liten informationsfolder till yngre brukare

Information till vårdpersonal

Beställning av egenvård