Mental ohälsa

Kan det vara ångest?

Ångest kan te sig på många olika sätt och har en tendens att ta över både fysiskt och psykiskt. Något som kan upplevas som väldigt obehagligt. För dig som undrar om det verkligen är ångest du känner har vi listat några typiska ångestsymtom samt hur du kan tygla dem.

De vanligaste symtomen på ångest som uppträder olika beroende på vilket ångesttillstånd det handlar om är: 

  • Känslan av att känna sig rädd och nervös
  • Känslan av ren och skär panik
  • Ett hårt tryck över bröstet
  • Svettningar och yrsel
  • Pirrningar i händer och fötter
  • Andningssvårigheter
  • En känsla av att tappa kontrollen
  • Att du tror att du kommer att dö

Saker att ta till när du känner stark oro

Något som är viktigt att komma ihåg, är att du inte kan dö av ångest. Men det kan begränsa dina möjligheter att leva det liv du vill leva, vilket kan kännas jobbigt nog. När du eller någon du känner upplever stark oro och ångestsymtom går det att ta till några användbara knep.

  • Acceptera ångesten
    När du tillåter dig att känna ångest och acceptera att den är där, att du till exempel är väldigt panikslagen just nu, kan panikkänslorna minska av sig själv efter en stund.

  • Andas djupt och långsamt
    Framförallt när du andas ut då det andetaget aktiverar ditt parasympatiska nervsystem, den delen av nervsystem som gör dig lugnare.

  • Konditionsträna
    Att röra på sig fysisk och få upp flåset, ger utlopp för dina stresshormoner som rör sig i din kropp. Då utsöndras över må-bra-hormonet (seratonin) som motverkar ångest.

  • Konfrontera dina tankar
    Genom att ifrågasätta dina negativa tankar får du bättre insikt i hur realistiska de egentligen är. Är de här tankarna viktiga för framtiden? Vad skulle du säga till en vän i samma situation? Vad kommer du tänka om det här om ett år?

Hitta en hållbar strategi för ditt mående

Förutom de knep vi listade ovan, som mer riktar sig till vad som är bra att ta till i stundens hetta när ångesten är som mest påtaglig. Finns det även mer långsiktiga knep att ta till för att hålla ångesten i schack. Att sova ordentligt, äta regelbundet och hälsosamt samt läsa på om sin ångest, skapar bra förutsättningar för ett bättre liv där du lär dig kontrollera din ångest, istället för att den kontrollerar dig.

Hjälp på traven

Om ångesten känns svår att hantera finns givetvis hjälp att få. Tillsammans med en psykolog online kan ni sätta upp en plan som är anpassad efter just dina behov. Mötena sker digitalt, vilket innebär att du inte behöver bo nära en vårdcentral eller dylikt för att få det stöd du behöver.

> För mer information och kontakt med psykolog, välkommen in till Doktor24.se

Vårt viktiga samarbete med Rädda Barnen

Många barn och unga i Sverige mår dåligt. En av sex unga lider av psykisk ohälsa. En av fyra känner sig ensam. Två av tre har upplevt oro och ångest. Det vill vi ändra på. Därför samarbetar Apoteket med Rädda Barnen för barn och ungas hälsa på lika villkor. Läs mer om vårt värdefulla samarbete här!