Mat som kittlar dödsskönt i kistan?!

Diffusa problem med magen kan uppstå av många olika skäl. Maten och matvanorna kan vara orsaken till problemen men det finns mycket annat som kan göra att magen krånglar. Stress påverkar ofta magen – att se över hela livssituationen är ofta en bra idé.

IBS (Irritable Bowel Syndrome) kallades förr Colon irritabile och innebär obehag i mag-tarmkanalen och ofta en ökad känslighet för smärta och tryck i tjocktarmen. Ont i magen, mycket gaser, samt förstoppning eller diarré är vanliga symtom. Många kopplar symtomen till mat och ätande, och provar sig fram med olika typer av kostförändringar.

Dietisten Sofia Antonsson har hjälpt många till en bättre mage, via individuell kostrådgivning och i så kallad IBS-skola.

– Kosten är en viktig del, men det handlar väldigt mycket om livspusslet, menar hon. När vi tar ett större grepp och går igenom vad som bidrar till stress i vardagen får vi betydligt bättre behandlingsresultat, säger hon.

Minska sånt som slutar på – OL

En bra start är att ta bort sötningsmedel, främst så kallade sockeralkoholer, till exempel sorbitol, xylitol och maltitol, som ofta finns i sockerfria tabletter, godis och tuggummi. Andra livsmedel som kan ge gaser och magknip är kolsyrade drycker, stora mängder av fibrer, laktos och vissa grönsaker såsom kål, lök, bönor och jordärtskocka.

Det är viktigt att komma ihåg att besvären inte handlar om en allergi, ofta tål man det aktuella livsmedlet i begränsad mängd, medan det kan orsaka problem om man äter mycket.

En skönare magkänsla

Fil, yoghurt och syrade grönsaker är mat som ger en bra grund för magen. De innehåller mjölksyrabakterier som kan verka positivt på tarmarnas egna bakterier. Bakterierna i tarmen lever av fibrer som behövs för att de ska trivas. Att varje dag äta fibrer i lagom mängd stabiliserar magen och gör att den fungerar mer regelbundet.

Samband mellan tarmen och hjärnan

Problem med magen beror ibland mer på livsstilen och ätbeteendet än maten i sig, till exempel att man äter för sällan och för stora måltider, eller på stress och oro – kanske över vilka symtom man förväntar sig ska komma.

– Det handlar om att medvetandegöra och lyfta fram att det mentala ofta styr hur magen mår. Forskare världen över arbetar kontinuerligt för att kartlägga sambanden mellan tarmen och hjärnan, inte minst spelar tarmbakterierna en stor roll, säger Sofia Antonsson.

Viss forskning tyder på att det kan ha effekt på symtomen vid IBS att tillföra bakterier för att balansera tarmfloran. Det finns inga garantier för att en särskild bakteriestam fungerar – för den som vill prova sig fram finns flera olika produkter och bakterier att välja mellan.

FODMAP vid IBS

Kostbehandlingen FODMAP har sin grund i australiensisk forskning och har under de senaste åren tagit mark även i Sverige. Förkortningen står för Fermenterbara, Oligo- Di- och Monosackarider och Sockeralkoholer (från engelskans Polyols) och innebär att man begränsar mängden fruktos, laktos, oligosackarider och sockeralkoholer, det vill säga den typ av kolhydrater som kan orsaka jäsningsprocesser i tarmen.

Fruktos Äpple, päron, vattenmelon, fruktjuicer, honung
Laktos Mjölk från ko, get, får, glass, färskost
Oligosackarider Baljväxter, lök, vitlök, rödbeta, vete, råg, korn, sojaprodukter 
Sockeralkoholer Sötningsmedel såsom xylitol och sorbitol, majs, blomkål, sockerärter, avokado

I en grundlig IBS-utredning går man på djupet med både kostvanor och övriga livsstilsfaktorer som påverkar magen. Kontakta en dietist om du vill veta mer om kostbehandling vid IBS.

 

Text: Kajsa Asp Jonson
Foto: Scandinav/TT Nyhetsbyrån

 

Irriterad tarm IBS

  • Tillståndet är inte farligt, men vanligt – uppemot 20 procent av befolkningen är drabbad.
  • Är problemen av allvarligare karaktär bör du ta kontakt med en läkare för undersöka om det ligger någon sjukdom bakom, till exempel glutenintolerans.
  • Att prova specialkost och till exempel utesluta gluten eller laktos på egen hand kan göra att kosten blir ensidig, och dessutom finns det risk man missar grundorsaken till problemen.
  • Ta hjälp av en dietist om du behöver göra mer omfattande ändringar i din kost.
Skål med fil och bär