Låt tarmfloran blomstra

Forskning visar att tarmbakterierna och kostvanorna har betydelse för många av våra vanliga sjukdomar. Fiberrik mat och så kallade goda bakterier främjar de bakterier som påverkar hälsan positivt. Här reder vi ut  några begrepp om bakteriefloran i tarmen och hur man kan försöka påverka den.

I miljön runt omkring oss finns massor av bakterier och andra mikroorganismer som lever i symbios med människa, djur och natur. Vi har bakterier på huden, i näsa och mun, och i våra tarmar. Så länge de goda bakterierna i tarmen är i majoritet märker vi inte så mycket av dem.

De goda bakterierna hjälper oss att ta hand om maten vi äter och är viktiga för hälsan på flera olika sätt – forskarna tror att de bland annat kan stärka immunsystemet, att de påverkar näringsupptaget, hjärt-kärlhälsan och till och med kroppsvikten. Det pågår också forskning om bakteriernas roll för utveckling av diabetes och hjärt-kärlsjukdom, och hur man kan förebygga och behandla sjukdomarna med rätt kost – och rätt tarmbakterier.

Påverka balansen med maten

Vi får i oss bakterierna helt naturligt och med dina matvanor kan du styra bakteriebalansen i rätt riktning. Genom att äta varierat bidrar man till att många sorter av de goda bakterierna kan kolonisera, får fäste och växer, i tarmen.

Grönsaker, rotfrukter, frukt och bär, fullkorn och fibrer ger dem energi och näring. Gynnsamma bakterier finns bland annat i syrade mejeriprodukter som yoghurt och fil, mjölksyrade grönsaker och surdeg.

Många typer av bakterier

Meningen med probiotikaprodukter är att ge extra stöd i form av goda bakterier. De vanligaste stammarna är mjölksyrabakterierna bifidobakterier och lactobaciller. För att få kallas probiotika krävs att produkten bidrar med tillräckligt många levande bakterier som når hela vägen ner i tjocktarmen.

Men det är svårt att förutsäga vad som händer när man tillför en bakteriekultur eftersom man inte säkert kan veta om den kommer att kunna kolonisera, och hur den kommer att interagera med de egna bakterierna som en individ har i tarmen. Varje bakteriestam är unik och har specifika effekter – och det finns många olika typer av bakterier.

När kan tarmbakterierna behöva extra stöd?

Under perioder av stress, sämre kostvanor, sjukdom eller en antibiotikakur kan tarmens skydd vara försvagat. Då är det extra viktigt att göra vad du kan för att stärka försvaret och du kan prova att stötta tarmbakterierna genom att tillföra goda bakterier. (Även om olika bakterikulturer visat positiva effekter i vetenskapliga studier finns det inte stöd för att säga att detsamma gäller de produkter som Apoteket säljer med mjölksyrabakterier vid följande tillfällen, reds.anm.)

Resor

När du byter miljö ändras ofta även förutsättningarna för tarmens bakterieflora, vilket bland annat kan orsaka så kallad turistdiarré. Att stötta tarmfloran med bakterier som den är bekant med för att minska risken att bli magsjuk under resan, är en metod som kan testas.

Antibiotika

I samband med en antibiotikakur drabbas ofta även tarmens bakterier, med magproblem som följd. Goda bakterier kan användas för att försöka hjälpa tarmen att behålla sin balans. Tänk på att de inte ska tas samtidigt som medicinen utan med så många timmar som möjligt emellan. Då har de goda bakterierna bättre chans att överleva.

Stress

Under stressiga perioder påverkas ofta magen på olika sätt. Förstoppning och diarré, uppkördhet och magkatarr är några symtom från mag-tarmkanalen som brukar förknippas med stress. Att tillföra probiotika kan vara ett alternativ för att försöka lindra symtomen. Ny svensk forskning på laktobaciller visar att bakterierna dessutom kan påverka stressnivåerna och upplevelsen av stress.

IBS

Viss forskning visar att det kan ha effekt på symtomen vid IBS (Irritable Bowel Syndrome) att tillföra bakterier för att normalisera tarmfloran. Det finns inga enkla tester eller garantier för att en viss bakteriestam fungerar – för den som vill prova sig finns flera olika produkter och bakterier att välja mellan.

 

  • Tarmfloran kallas i medicinska sammanhang mikrobiota, som betyder "små liv".
  • Probiotika betyder för livet och är levande bakterier som bidrar till bättre hälsa. De goda bakterierna kan skydda mot problem med magen, förkylningar och infektioner, och viss forskning tyder på att de även kan påverka positivt vid kroniska sjukdomar.
  • Prebiotika betyder före livet och är till exempel fibrer och andra långa kolhydrater som ger näring till de goda bakterierna i tarmen.
  • Mjölksyrabakterier fermenterar mjölksocker (laktos) till mjölksyra.

 

Text: Kajsa Asp Jonson
Foto: Christina Strehlow/Johnér Bildbyrå

 

Symbolisk bild på kvinna med virkade blommor på magen