Så mår aktiva fötter bäst

Ge fötterna de bästa förutsättningarna med lagom stöd och minska möjliga tryck och friktion. Det är ännu viktigare när du utsätter dem för extra påfrestningar. Här är några tips från personer som vet.

Carl Reinestam, friluftsentusiast och marknadschef på Naturkompaniet:

– Gå in i en butik och fråga någon som kan, testa de olika skotyper som du får rekommenderade och även förslag på sula. Sedan kan man titta på strumporna och tryckpunkter.

Skoval är individuellt och beror bland annat på fotens mått och hur steget ser ut, berättar Carl. Hur bra skor man än har är det bra att minimera tryck och friktion för att undvika skavsår och förhårdnader:

– Var finns tryckpunkterna? Lägg någonting på dem. Skapa en fotmiljö som är så torr som möjligt. Vissa måste tejpa sina tår. Många vet vilka deras belastningspunkter är så att de kan göra något åt dem.

Foto: Håkan Wike

 

Ulrika Asp, bergsguide: 

 Man behandlar gärna symtomen och inte orsaken, säger Ulrika, som är en förespråkare av att förbereda fötterna genom att hålla dem mjuka, för att undvika onödigt slitage, och att stretcha.

– Pimpsten är bra så fort du ska stoppa fötterna i vandringskängor eller pjäxor. Sedan försöker jag lufta fötterna så mycket som möjligt. Jag har gärna ett par tofflor med mig och går ofta omkring i Birkenstocks.

Inte så ofta högklackat då?

– Nej, det är inte så mycket sånt! Det är till och med så att jag fick hälseneinflammation för att jag går i FÖR platta skor.

 

 

Tillbaka till temasidan om fötter